Πέραν των εσκαμμένων

γράφουν ο Αρματιστής και ο Βελισάριος

Αχ, ο Όλιβερ Τουίστ χαμογελάει

 και ο Χίτλερ του χαϊδεύει τα μαλλιά

διαμαντένιο δαχτυλίδι του φοράει

 και πετούν αγκαλιασμένοι μακριά.

 

Κωσταράκος_Διόνυσος

Ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Αμύνης Μιχαήλ Κωσταράκος είναι αναμφισβήτητα ένας ικανός αξιωματικός. Το μαρτυρούν ανεπιφύλακτα όσοι έχουν υπηρετήσει μαζί του, είτε ως υφιστάμενοι, είτε ως προϊστάμενοι του. Το μαρτυρά, επίσης, η θητεία του ως αρχηγού ΓΕΕΘΑ, παρά τις όποιες αντιρρήσεις μπορεί κανείς να έχει με βασικές του επιλογές.

Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ είναι ο ανώτατος στρατιωτικός αξιωματούχος της χώρας. Εκτός από την εκτελεστική του εξουσία, στο πρόσωπό του συμπυκνώνεται η συμβολική εικόνα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, τόσο για τους ξένους όσο και για την ελληνική κοινωνία. Η λειτουργία αυτή προσδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στη δημόσια παρουσία του εκάστοτε Α/ΓΕΕΘΑ, κι αυτό ισχύει κατά μείζονα λόγο για τον νυν αρχηγό, που – καλώς ή κακώς – έχει συνειδητά υιοθετήσει έντονη δημόσια παρουσία και προβολή.

Την Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014, όπως αναφέρει η ανακοίνωση τύπου του ΓΕΕΘΑ ο κ. Κωσταράκος «παρέστη σε εκδήλωση και κατάθεση στεφάνων στο Γερμανικό Στρατιωτικό Κοιμητήριο στο Διόνυσο Αττικής, στο πλαίσιο εκδήλωσης για την «Ημέρας Εθνικού Πένθους» της Γερμανίας, «προς τιμήν όσων έχασαν τη ζωή τους λόγω πολέμων και βίαιων καθεστώτων»».

Με την ενέργειά του αυτή, ο κ. Κωσταράκος προσέβαλε βάναυσα την εθνική αξιοπρέπεια και την ιστορική μνήμη. Η απόδοση τιμών στους νεκρούς ενός στρατού που εισέβαλε απρόκλητα στην Πατρίδα μας, επέβαλε την σκληρή του κυριαρχία επί τέσσερα έτη, τη λεηλάτησε ληστρικά επιβάλλοντας πρωτοφανή λιμό στους ανυπεράσπιστους υπόδουλους, και προέβη σε μαζικές αγριότητες εις βάρος του άμαχου πληθυσμού, είναι ασυγχώρητο ολίσθημα. Οι νεκροί του γερμανικού στρατού στην Ελλάδα δικαιούνται, ασφαλώς, αξιοπρεπούς ταφής σύμφωνα με τον ανθρώπινο νόμο, και οι οικείοι τους δικαιούνται ασφαλώς να  τιμούν την μνήμη τους. Όμως η απόδοση στρατιωτικών τιμών και στρατιωτικού χαιρετισμού από τον επικεφαλής των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στους νεκρούς στρατιώτες ενός σκληρότατου κατακτητή, πολλοί εκ των οποίων ευθύνονται για σφαγές ελλήνων αμάχων, είναι πράξη θλιβερή, προσβλητική προς τους Έλληνες και ταπεινωτική ενώπιον των ξένων.

Αν η απόδοση τιμής στους νεκρούς του Κατακτητή θα ήταν θλιβερή από οποιονδήποτε έλληνα, προερχόμενη από τον επικεφαλής των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων είναι αδιανόητη. Ο Αρχηγός του ΓΕΕΘΑ υποτίθεται ότι συμπυκνώνει το πιο μαχητικό στοιχείο του συλλογικού ασυνείδητου του Έθνους. Το γεγονός ότι αποτελεί οργανικό στοιχείο της συντεταγμένης Πολιτείας και ενεργεί αυστηρά στο πλαίσιο του Συντάγματος και των Νόμων του Κράτους δεν του στερεί τον βαθύτατο συμβολικό του ρόλο, αυτόν που ποδοπάτησε στον Διόνυσο στις 16 Νοεμβρίου.

Ο κ. Κωσταράκος δεν αναλογίστηκε, καν, τη διπλή βαρύτητα που είχε η ενέργειά του. Το μεγαλύτερο άγος του Ελληνικού Στρατού στη νεώτερη ιστορία του υπήρξε η απροθυμία μέρους του σώματος των Ελλήνων Αξιωματικών να συνεχίσουν τον ένοπλο αγώνα εναντίον του Κατακτητή εξ αιτίας της σύγχυσης που ενέσπειρε στις τάξεις του η στάση μιας μερίδας της ηγεσίας του μετά την συνθηκολόγηση της χώρας στις 23 Απριλίου του 1941. Τη στάση αυτή δεν κατόρθωσε να αντισταθμίσει η μερίδα των αξιωματικών που διέφυγε στη Μέση Ανατολή προκειμένου να συνεχίσει εκεί την αντίσταση, ή βγήκε στο βουνό με αντιστασιακές ομάδες. Αυτή η στάση συμβιβασμού ήταν που έδωσε πρόσφορο έδαφος να ανδρωθούν κατά την Κατοχή κέντρα με σκοτεινές σκοπιμότητες και να επακολουθήσουν τα μεγάλα δεινά του Εμφυλίου. Η μνήμη αυτή όφειλε να καθιστά τον κ. Κωσταράκο διπλά προσεκτικό στις δύσκολες στιγμές που διερχόμαστε. Όμως δε φαίνεται να τον συγκίνησε ιδιαίτερα.

Ας μην επικαλεστεί κανείς την ανάγκη συμβιβασμών και συνδιαλλαγής για λόγους πολιτικού συμφέροντος υπό τις παρούσες συνθήκες. Φυσικά και τέτοιες ανάγκες υπάρχουν και ασφαλώς όποιος βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση, όπως εμείς τώρα, αναγκάζεται να προβεί σε υποχωρήσεις προκειμένου να εξασφαλίσει κάποιο ελάχιστο αντάλλαγμα. Όμως ο αυτοεξευτελισμός δεν είναι πολιτικός συμβιβασμός και δεν προσφέρει κανένα πρακτικό πλεονέκτημα σε πολιτικές ισορροπίες και διαπραγματεύσεις. Ο αυτοεξευτελισμός απλώς μηδενίζει οριστικά τον εξευτελιζόμενο στα μάτια του άλλου – και προοιωνίζεται μεγαλύτερα δεινά. Όποιος βρίσκεται σε δεινή θέση, φροντίζει να παραχωρεί μόνον όσα είναι απολύτως εξαναγκασμένος να παραχωρήσει, και το έσχατο που διαφυλάσσει ως κόρη οφθαλμού είναι η αξιοπρέπειά του – αυτό που ο κ. Κωσταράκος ποδοπάτησε στον Διόνυσο. Οι γερμανοί γνώριζαν πάρα πολύ καλά τι έκαναν όταν επανειλημμένα καλούσαν τον εκάστοτε Α/ΓΕΕΘΑ στις τελετές τους. Ο μόνος που φαίνεται να μην κατάλαβε ήταν ο κ. Κωσταράκος, που επέλεξε να είναι ο δεύτερος έλληνας στρατηγός μετά τον Τσολάκογλου που κατέθεσε στεφάνι σε γερμανικό στρατιωτικό νεκροταφείο στην Ελλάδα.

Η κατάθεση στεφάνου και ο στρατιωτικός χαιρετισμός αποδόθηκαν εδώ: όχι στην "μνήμη των θυμάτων των αγώνων για τον εκτοπισμό της βίας και της τυραννίας από τον κόσμο και όσων εκδιώχθηκαν με οιοδήποτε τρόπο λόγω θρησκείας, χρώματος ή φυλετικής διάκρισης" αλλά στους 9.973 γερμανούς στρατιώτες που έχουν ταφεί στον Διόνυσο.

Η κατάθεση στεφάνου και ο στρατιωτικός χαιρετισμός αποδόθηκαν εδώ: όχι στη «μνήμη των θυμάτων των αγώνων για τον εκτοπισμό της βίας και της τυραννίας από τον κόσμο και όσων εκδιώχθηκαν με οιοδήποτε τρόπο λόγω θρησκείας, χρώματος ή φυλετικής διάκρισης» αλλά στους 9.973 γερμανούς στρατιώτες που έχουν ταφεί στον Διόνυσο.

Στη θλιβερή ενέργεια της απόδοσης στρατιωτικού χαιρετισμού στους νεκρούς του Διονύσου, προστέθηκαν οι ακόμη πιο θλιβερές δικαιολογίες που προέβαλε ο Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΕΘΑ κ. Χολέβας (δηλαδή ο κ. Κωσταράκος), όταν αντιμετώπισε την κατακραυγή. Όποιος θέλει να τιμήσει την «μνήμη των θυμάτων των αγώνων για τον εκτοπισμό της βίας και της τυραννίας από τον κόσμο και όσων εκδιώχθηκαν με οιοδήποτε τρόπο λόγω θρησκείας, χρώματος ή φυλετικής διάκρισης» όπως αναφέρει ο εκπρόσωπος τύπου,  δεν το κάνει στο γερμανικό στρατιωτικό νεκροταφείο. Οι νεκροί του νεκροταφείου αυτού δεν έπεσαν θύματα αγώνων για τον εκτοπισμό της βίας και της τυραννίας από τον κόσμο, ούτε εκδιώχθηκαν λόγω θρησκείας, χρώματος ή φυλετικής διάκρισης. Σκοτώθηκαν πολεμώντας σε έναν στρατό που υπό το βάρος του αίσχους των όσων διέπραξε, έχει αλλάξει το όνομά του. Ο πραγματικός σκοπός της τελετής ήταν η απόδοση τιμής στους νεκρούς γερμανούς στρατιωτικούς. Η κατάθεση στεφάνου έγινε στο μνημείο των 10.000 νεκρών γερμανών στρατιωτικών. Έτσι, οι Γερμανοί πέτυχαν το ακατόρθωτο. Τα θύματα τιμούν τους θύτες τους.

Και φυσικά, «στην τελετή συμμετείχε μεγάλος αριθμός κρατών και ιδίως όσα κράτη μετείχαν στους δυο Παγκόσμιους πολέμους«, αλλά οι αμερικανοί, οι βρετανοί και οι γάλλοι δεν υπέστησαν από τους νεκρούς του νεκροταφείου αυτά που υπέστη ο ελληνικός λαός. Χρειάζεται εξήγηση αυτό σε έλληνα αξιωματικό; Αλήθεια, ο ισραηλινός Ακόλουθος Αμύνης παρέστη στην τελετή; Ή μήπως απλώς «το Ισραήλ δε μετείχε στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους»;

Κατά τα τελευταία έτη ο κ. Κωσταράκος έχει αποδυθεί σε μια εργώδη προσπάθεια τόνωσης του ηθικού των Ενόπλων Δυνάμεων μέσω συμβολικών ενεργειών. Οι μαζικές αποδόσεις πολεμικών σημαιών μπορεί να μαρτυρούν άγνοια της ιστορίας και των συμβολισμών της πολεμικής σημαίας, οι συνεχώς παραγόμενες νέες επίσημες στολές μπορεί να δείχνουν έλλειψη στρατιωτικής αισθητικής, και η απονομή του ανώτατου ελληνικού πολεμικού μεταλλίου στα καλά καθούμενα και χωρίς εξήγηση μπορεί να προκαλεί απλώς απορία. Σε έναν οργανισμό που σταθερά και συστηματικά μετατρέπεται σε δημοσιοϋπαλληλικό μόρφωμα, αυτά ούτως ή άλλως μικρή επίδραση έχουν. Όμως στον έναν συμβολισμό που έχει σημασία, ο Α/ΓΕΕΘΑ εμετρήθη, εζυγίσθη, και ευρέθη ελλιπής.

Αντί να προβάλλει αστείες δικαιολογίες, ο κ. Κωσταράκος οφείλει μια πάρα πολύ μεγάλη συγγνώμη στους Έλληνες.

13 Responses to Πέραν των εσκαμμένων

  1. Konion says:

    Ο νικητής τα παίρνει όλα, ακόμη και την ψυχή μας.
    Αιδώς Αργείοι!
    Ντρέπομαι, νοιώθω ατιμασμένος.
    Τα έργα μετράνε η γερμανική πρεσβεία ξέρει καλώς τι πράσσει.

  2. Ανώνυμος says:

    ΘΑ ΜΟΥ ΕΠΙΤΡΈΨΕΤΕ ΝΑ ΔΙΑΦΩΝΗΣΩ ΜΕ ΤΟ ΆΡΘΡΟ ΣΑΣ. Ο ΑΡΧΗΓΌΣ ΤΙΜΆ ΤΟΝ ΑΝΏΝΥΜΟ ΓΕΡΜΑΝΌ ΣΤΡΑΤΙΏΤΗ ΚΑΙ ΌΧΙ ΤΟ ΝΑΖΙΣΤΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΏΣ Η ΤΗΝ ΧΙΤΛΕΡΙΚΗ
    ΠΕΡΙΟΔΟ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΌ ΝΑ ΣΥΝΔΈΟΥΜΕ ΤΑ ΝΕΑΡΆ ΠΑΙΔΙΆ ΠΟΥ ΚΑΤΑΤΆΣΣΟΝΤΑΙ
    ΝΑ ΥΠΗΡΕΤΉΣΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΤΡΊΔΑ ΜΕ ΤΑ ΤΥΡΑΝΝΙΚΑ ΚΑΘΕΣΤΏΤΑ ΠΟΥ ΤΥΧΑΊΝΕΙ ΝΑ ΒΡΊΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΊΑ ΤΗΝ ΕΚΆΣΤΟΤΕ ΠΕΡΊΟΔΟ. ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΩ ΌΤΙ ΈΛΛΗΝΕΣ
    ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ ΔΙΕΤΑΧΘΗΣΑΝ ΝΑ ΑΝΑΤΡΈΨΟΥΝ ΤΗΝ ΝΌΜΙΜΗ ΚΥΒΈΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΚΎΠΡΟΥ
    ΤΟ 1974 ΚΑΙ ΑΡΚΕΤΟΊ ΈΧΑΣΑΝ ΤΗΝ ΖΩΉ ΤΟΥΣ ΕΚΤΕΛΏΝΤΑΣ ΔΙΑΤΑΓΈΣ ΑΝΏΤΕΡΩΝ.
    ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΤΙΜΉΣΟΥΜΕ??
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΙΛΟΞΕΝΊΑ.

  3. ΚΛΕΑΝΘΗΣ says:

    Σε σχετική ανακοίνωση του ΓΕΕΘΑ αναφέρεται ότι η τελετή αφορούσε «επιμνημόσυνη δέηση στη μνήμη όλων όσων έχασαν τη ζωή τους λόγω πολέμων και βίαιων καθεστώτων». Είναι προφανές ότι η σύγχρονη Γερμανία ωργανώνει τέτοιες τελετές στα στρατιωτικά νεκροταφεία της, προσπαθώντας να θεωρηθούν οι νεκροί στρατιωτικοί της ώς «θύματα» και οι ίδιοι του Χιτλερισμού.

    Αυτή η λογική, που στην περίπτωση που εξετάζουμε εξομοιώνει πρακτικά θύτη και θύμα ώς θύματα γενικώς, αφορά την Γερμανία αλλά καθόλου εμάς. Μας είναι αδιάφοροι τέτοιοι τρόποι που με τους οποίους η Γερμανία προσπαθεί να διαχειριστεί το τεράστιο ζήτημα των ιστορικών της ευθυνών για την αιματοβαμμένη προσπάθεια της να κατακτήσει τον κόσμο. Μας είναι αδιάφορο και αν συμμετείχαν στην εκδήλωση Αρχηγοί και άλλων στρατών γιατί είναι πολύ διαφορετικές περιπτώσεις (η Αγγλία και Γαλλία π.χ. κήρυξαν πρώτες τον πόλεμο στην Γερμανία). Μας είναι τέλος αδιάφορη η ονομασία που δίνουν οι Γερμανοί στις τελετές στα νεκροταφεία τους.

    Στο γερμανικό νεκροταφείο του Διονύσου ο κ. Κωσταράκος, πλήν των όποιων «δεήσεων», χαιρέτισε στρατιωτικά και κατέθεσε τιμητικό στεφάνι στους τάφους στρατωτικών που σκλάβωσαν απρόκλητα την Πατρίδα μας, την καταδίκασαν με την Κατοχή σε λιμό και θάνατο και πιθανώς μερικοί από αυτούς ευθύνονται και προσωπικά για ειδεχθή εγκλήματα πολέμου. Επιπλέον η ελληνική συλλογική μνήμη έχει σημειώσει με πόσο άτεγκτο και συστηματικό τρόπο και «υψηλό ηθικό», οι γερμανοί στρατιωτικοί συμμετείχαν στην καταστροφή της χώρας μας. Ο χαιρετισμός του ανώτατου Έλληνα στρατιωτικού στην μνήμη τέτοιων στρατιωτικών (γιατί αυτό σημαίνει τελετή στο νεκροταφείο), είναι βαρύ ιστορικό λάθος και ενέργεια απαράδεκτη.

  4. @Ανώνυμος 30/11/2014 10:50

    Επειδή κινδυνεύουμε να χάσουμε τ΄αυγά και τα πασχάλια:

    Φυσικά και ο Α/ΓΕΕΘΑ πήγε να τιμήσει τον ανώνυμο γερμανό στρατιώτη που σκοτώθηκε στην Ελλάδα την περίοδο της Κατοχής. (Βεβαίως, μετά τις επικρίσεις που δέχθηκε άρχισε να προσπαθεί να θολώσει τα νερά, αλλά δε νομίζω ότι μπερδεύτηκε κανείς από τα λεγόμενα του κ. Χολέβα). Αυτό έλειπε, να πάει να τιμήσει το ναζιστικό καθεστώς.

    Και αυτό ακριβώς είναι το θλιβερό: να τιμά ο Έλληνας Α/ΓΕΕΘΑ τους ανώνυμους γερμανούς στρατιώτες που σκοτώθηκαν κατέχοντας τη χώρα μας.

    Τα «τα νεαρά παιδιά που κατατάσσονται να υπηρετήσουν την πατρίδα» δεν τα συνδέουμε με «τυραννικά καθεστώτα που τυχαίνει να βρίσκονται στην εξουσία την εκάστοτε περίοδο». Τα συνδέουμε με τα εγκλήματα που έκανε η χώρα τους (το πολιτικό καθεστώς είναι παντελώς αδιάφορο – δε θα ήταν πιο ανθρωπιστικές οι σφαγές και ο λιμός εάν είχαν γίνει από δημοκρατικές χώρες) εις βάρος της δικής μας, και τα συνδέουμε με τη φυσική αυτουργία τους στην τέλεση των εγκλημάτων αυτών. Τα εγκλήματα αυτά στην Ελλάδα τα τέλεσε ο Γερμανικός Στρατός. Σε καμία από τις γνωστές σφαγές δεν έλαβαν μέρος στρατιωτικές ή παραστρατιωτικές οργανώσεις του ναζιστικού κόμματος, ούτε η καθημερινή τυραννική γερμανική παρουσία είχε ως ένοχο το ναζιστικό κόμμα. Όπως αναφέρει ο Κλεάνθης παραπάνω, «η ελληνική συλλογική μνήμη έχει σημειώσει με πόσο άτεγκτο και συστηματικό τρόπο και «υψηλό ηθικό», οι γερμανοί στρατιωτικοί συμμετείχαν στην καταστροφή της χώρας μας.»

    Ούτε, φυσικά το ναζιστικό κόμμα ήταν εγκατεστημένο στην εξουσία παρά την αντίθετη γνώμη του γερμανικού λαού (και των νεκρών του στρατού). Αυταρχικό μπορεί να ήταν στο έπακρο, αλλά είχε την ενθουσιώδη υποστήριξη του «απλού λαού» – κι αν κανείς μπορεί να επικαλεστεί, λιγότερο ή περισσότερο πειστικά, άγνοια σχετικά με τις «ειδικές πολιτικές» του ναζιστικού κόμματος, δε μπορεί να να επιλακεστεί άγνοια σχετικά με την κατάκτηση χωρών και τη πολιτική απέναντί τους.

    Κι είναι άλλο πράγμα ο σεβασμός στον ανθρώπινο νόμο που επιτάσσει έναν «τελικό» σεβασμό σε έναν νεκρό, κι είναι άλλο πράγμα η απόδοση στρατιωτικών τιμών στον κατακτητή σου. Αυτό είναι απλός εξευτελισμός.

    Άραγε, οι γερμανοί στέλνουν τον Α/ΓΕΕΘΑ τους στις επιμνημόσυνες δεήσεις για τους νεκρούς της Bomber Command της RAF?

    Όσο για τη σύγκριση με τους νεκρούς καταδρομείς του πραξικοπήματος του 1974, αυτή είναι όντως διαφωτιστική. Η Κυπριακή (και η Ελλαδική) Πολιτεία αρνούνται να αποδώσουν οποιαδήποτε τιμή στους νεκρούς ενός επεισοδίου μιας μακροχρόνιας εμφύλιας σύρραξης, επειδή αυτοί ανήκαν στους «αντιπάλους» – παρ΄όλο που σκοτώθηκαν σε μια απλή μάχη, χωρίς να τους προσάπτεται οτιδήποτε άλλο. Ενώ η Ελλαδική Πολιτεία (ή τουλάχιστον ο κ. Κωσταράκος) δεν έχει κανένα πρόβλημα να αποδίδει στρατιωτικές τιμές στους νεκρούς ενός ξένου στρατού που εισέβαλε απρόκλητα και εγκλημάτισε βαριά επί τρία έτη εις βάρος των αμάχων…

  5. ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ says:

    Συγχαρητήρια στούς ΑΡΜΑΤΙΣΤΗ ,ΒΕΛΙΣΑΡΙΟ ΚΑΙ ΚΛΕΑΝΘΗ για την σωστή τοποθέτησή τους στο ατόπημα του Α/ΓΕΕΘΑ. Καταλυτικό το παράδειγμα της Bomber Command.

  6. Αρματιστής says:

    @ @Ανώνυμος 30/11/2014 10:50
    Οι στρατιώτες της Βέρμαχτ που είναι θαμμένοι στο Γερμανικό στρατιωτικό νεκροταφείο του Διόνυσου (τα οστά τους για την ακρίβεια) έχουν όνομα και επώνυμο. Ο Γερμανικός στρατός και σε αυτό το τομέα ήταν εξόχως αποτελεσματικός. Διέθετε ένα εξαιρετικό σύστημα αναγνώρισης των νεκρών του, ακόμη και όταν η εκταφή των λειψάνων τους γινόταν μετά από πολλά χρόνια.
    Ο κάθε στρατιωτικός, οποιουδήποτε βαθμού, σε όλους τους στρατούς, οφείλει να υπακούει τους ανωτέρους του και να εκτελεί χωρίς αντιλογία τις διαταγές τους. Και η στρατιωτική υπακοή, αποκτά ιδιαίτερη σημασία κατά τη διάρκεια πολεμικών επιχειρήσεων. Σε καμιά περίπτωση όμως ο στρατιωτικός, δεν μπορεί στη διάρκεια πολεμικών επιχειρήσεων, να εκτελεί διαταγές που σκοπό έχουν τη διάπραξη εγκλημάτων που αντιβαίνουν στον ανθρώπινο νόμο και στους νόμους του πολέμου. Δυστυχώς όμως, τουλάχιστο στη περίπτωση της πατρίδας μας, ο Γερμανικός στρατός διέπραξε εγκλήματα εναντίον του λαού μας απίστευτης αγριότητας. Και δυστυχώς, η συμμετοχή των Γερμανών στρατιωτικών στα εγκλήματα ήταν ψυχική. Σε καμιά περίπτωση δεν έδειξαν οίκτο. Και σε καμιά περίπτωση δεν υπήρξαν αντιδράσεις Γερμανών στρατιωτών στις διαταγές των διοικητών τους για την εκτέλεση μαζικών αντιποίνων εναντίον των αμάχων. Η συμμετοχή τους στις αγριότητες, στους φόνους και στα εγκλήματα εναντίον των αμάχων, ήταν καθολική.

  7. Νικολάκη Εφέντης says:

    Πολύ σωστά τα λέτε!!!

  8. kirosCR says:

    Σωστά όλα αυτά. Το γεγονός ότι παραστάθηκε και η εκκλησία δεν ενόχλησε κανέναν Έλληνα χριστιανό? Όπως διακρίνω στη φωτογραφία οι ιερείς είναι Έλληνες ορθόδοξοι. Και μην αρχίσει κανένας τα μεταφυσικά περί ψυχής, κλπ..

  9. Όχι, η παρουσία των ορθόδοξων ιερέων δε θα μπορούσε να ενοχλήσει κανέναν Έλληνα Χριστιανό.

    Είναι ένα πράγμα η απόδοση στρατιωτικών τιμών στους κατακτητές της Πατρίδας, κι είναι ένα άλλο πράγμα να επιτρέπεται αξιοπρέπεια στον θάνατό τους και την ταφή τους, καθώς και σεβασμός στους οικείους τους που θέλουν, ιδιωτικά, να τιμήσουν τη μνήμη των δικών τους – ό,τι κι αν αυτοί έχουν διαπράξει.

    Το ένα είναι απαράδεκτο, το άλλο είναι η συμμόρφωση του πολιτισμένου κόσμου με τον άγραφο ανθρώπινο νόμο.

  10. ΑΧΕΡΩΝ says:

    Δέν εἶναι μόνο ὁ Κωσταράκος (πάλι καλά που δέν πήγε με τον κίτρινο τελαμώνα),ἡ γερμανική λαβίδα ἔχει και ἕτερο σκέλος,τον Χάϊνζ Ρίχτερ και τα καθ᾿ἡμάς ριχτάρια:
    http://defenceline.gr/index.php/component/k2/item/2217-rixter

  11. αντωνης says:

    Το ΚΚΕ εκτελεσε πολλους αιχμαλωτους στρατιωτικους(οπως και πολιτες).1)Κατεθεσε εστω και μια φορα στεφανι σε στρατιωτικο κοιμητηριο ως ενδειξη συγνωμης η συμφιλιωσεως; 2)Θα επρεπε ο Καραμανλης το 2004 να κατεβασει μεσιστιες τις σημαιες στα στρατοπεδα επειδη “απεβιωσε” ο ανθρωπος της Μοσχας Χ.Φλωρακης;(που φορεσε και σοβιετικη στολη).Ο Φλωρακης(οπως και πολλοι αλλοι “καπετανιοι”),ειναι υπευθυνος που πολλοι στρατιωτες γυρισαν στα σπιτια τους μεσα σε φερετρα η με αναπηρικα καροτσια.

  12. NK says:

    Προς τον πάντα πολυ τεκμηριωμένο Βελισαριο: συμφωνώ με το άρθρο και το πνεύμα του.
    Λέτε : “Σε καμία από τις γνωστές σφαγές δεν έλαβαν μέρος στρατιωτικές ή παραστρατιωτικές οργανώσεις του ναζιστικού κόμματος, ούτε η καθημερινή τυραννική γερμανική παρουσία είχε ως ένοχο το ναζιστικό κόμμα”
    Ομως τα SS ηταν ακριβώς αυτό, στρατιωτική οργάνωση του ναζιστικού κόμματος. Φορούσαν άλλες στολές με αλλα διακριτικά. Και επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο στα εγκλήματα, και είχαν αναλάβει τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ακριβώς γιατι ηταν ιδεολόγοι.
    Βεβαίως, η Κανδανος, τα Καλάβρυτα, οι εκτελέσεις 10 αμάχων για καθε Γερμανό στρατιώτη δείχνουν πως και η Βέρμαχτ δεν υστέρησε σε εγκλήματα πολέμου. Εξάλλου και η έκθεση του Ρέεμτσμα στην Γερμανία το απέδειξε, δεν υπήρξε ποτέ “αθώα Βέρμαχτ και κακά SS”.
    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Wehrmachtsausstellung
    Βεβαίως για εμάς μικρή σημασία έχει, Γερμανοί κατακτητές ηταν όλοι, δίπλα διπλα πολέμησαν και δεν νομίζω να ειναι χωριστά θαμμένοι.
    Απλα τα SS ηταν και μέλη του NSDAP, ιδεολόγοι ναζί.
    Τέλος περί Bomber Harris και Δρέσδης, κάποιος ήρξατο χειρών αδίκων . Ο ίδιος τα είπε καλύτερα :
    The Nazis entered this war under the rather childish delusion that they were going to bomb everyone else, and nobody was going to bomb them. At Rotterdam, London, Warsaw and half a hundred other places, they put their rather naive theory into operation. They sowed the wind, and now they are going to reap the whirlwind.

  13. Konion says:

    Για να πούμε τα σύκα, σύκα και τη σκάφη, σκάφη. Η γιαγιά μου και η μάνα μου πού έζησαν την γερμανική κατοχή, ουδέποτε απεκάλεσαν τούς Γερμανούς φασίστες, πάντα τούς έλεγαν Γερμανούς και τους αντάρτες, αντάρτες. Ήξεραν πολύ καλά σε όλο το χωριό, οι κάτοικοι που να αποδώσουν ευθύνες.
    Η προσφώνησις των Γερμανών φασίστες, έχει ιδεολογικές παρωπίδες και είναι μάλλον μεταγενέστερη. Τούς Τούρκους με ποιά ιδιότητα θα τους χαρακτηρίσουμε;
    Καμμία συγχώρεσι στούς εισβολείς, διότι υπάρχει και η προσωπική ευθύνη, στό χωριό της μάνας μου το ξέρανε καλά αυτό, έχτιζαν λοιπόν τα γεννήματα και όταν άκουγαν οτι έρχονται Γερμανοί ή Ιταλοί, όσοι προλάβαιναν την έκαναν κατά το βουνό, διότι οι μεγάλες και ανώτερες ιδέες δεν τούς έσωζαν και ο φασισμός δεν τούς έβλαπτε, μόνον οι Γερμανοί κι οι Ιταλοί τούς έβλαπταν.

Σχολιάστε