Το Πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για την Άμυνα

ΣΥΡΙΖΑ

Ως γνωστόν, οι προγραμματικές διακηρύξεις των κομμάτων της χώρας έχουν μικρή σημασία για την πολιτική που ασκούν όταν ανέρχονται στην εξουσία. Το φαινόμενο αυτό αποτελεί μία χαρακτηριστική ένδειξη της ελληνικής πολιτικής παθογένειας, αφού τα προγράμματα αποτελούν προσχηματικά κείμενα προκειμένου να καλύψουν τον γυμνό αγώνα εξουσίας που διεξάγεται, χωρίς καμία προετοιμασία ή μέριμνα για την πολιτική που θα ακολουθηθεί. Φυσικά, ο αγώνας για την πολιτική εξουσία είναι σκληρότατος σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου, αλλά τουλάχιστον στις σοβαρές χώρες συνοδεύεται και από τη μέριμνα του «τι θα κάνουμε άμα βγούμε«. Άλλωστε το τι αποτελεί αντικείμενο «πολιτικής» στην άμυνα είναι ένα λεπτό ζήτημα.

Μία απόπειρα να σχολιαστεί αναλυτικά η προγραμματική διακήρυξη της Νέας Δημοκρατίας για την άμυνα πριν από τις εκλογές του 2012 εγκαταλείφθηκε από… εκνευρισμό, μιας και ήταν ένα σύνολο από ασυναρτησίες που εμφανώς είχαν γραφτεί στο πόδι. Σε κάθε περίπτωση, από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας η αμυντική πολιτική ήταν αναμενόμενη, ασχέτως προγράμματος. Διαφθορά (μειωμένη λόγω περιστολής των εξοπλιστικών δαπανών), ευνοιοκρατία (συγκρατημένη έναντι των οργίων της δεκαετίας του ’80 και του ’90), περιστολή των αμυντικών δαπανών (αναπόφευκτα λόγω οξείας οικονομικής κρίσης) και κατά τα λοιπά, συνεργασία με τα Επιτελεία για την πεπατημένη. Η ακολουθούμενη «πολιτική» ήταν στην πραγματικότητα η μικρότερη ή μεγαλύτερη διάθεση και ικανότητα του εκάστοτε υπουργού να ανταποκριθεί σε αιτήματα και εισηγήσεις των στρατιωτικών, και να διαπραγματευτεί μια λύση χρηματο-οικονομικής επιβίωσης των απαξιωμένων κρατικών αμυντικών βιομηχανιών.

Δεδομένου ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί πλέον κόμμα που διεκδικεί την εξουσία, το πρόγραμμά του για την άμυνα αποκτά πρακτικό ενδιαφέρον. Το πρόγραμμα που έχει καταθέσει το κόμμα βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του κόμματος, αναφέρει ως χρόνο σύνταξης τον «Ιούνη 2014» (sic) και φέρει την ένδειξη «για διαβούλευση«. Καθώς δεν υπάρχει άλλο νεώτερο κείμενο, μπορούμε να υποθέσουμε ότι το κείμενο αυτό αποτελεί την προγραμματική διακήρυξη του κόμματος για την αμυντική πολιτική που θα ασκήσει σε περίπτωση που έρθει στην εξουσία.

Στην περίπτωση του ΣΥΡΙΖΑ, η προγραμματική του διακήρυξη έχει μεγαλύτερη σημασία από αυτή της Νέας Δημοκρατίας ή του ΠΑΣΟΚ, για δύο λόγους: αφ΄ενός, γιατί ως αριστερό κόμμα, από την φύση του και τη συγκρότησή του αποδίδει μεγαλύτερη σημασία στα γραπτά του κείμενα, αφ΄ετέρου γιατί δεν έχουμε άλλες ενδείξεις σχετικά με την αμυντική πολιτική που θα ακολουθήσει – πέραν του γενικού αντιστρατιωτικού και «αντεθνικ(ιστικ)ού» πνεύματος που διέπει τον αριστερό πυρήνα του κόμματος. Υπό αυτό το πρίσμα, το προγραμματικό κείμενο του ΣΥΡΙΖΑ για την άμυνα είναι αξιοσημείωτα συγκρατημένο – τουλάχιστον αν συγκριθεί με το αντίστοιχο του 2012. Στην πραγματικότητα, είναι ένα κείμενο που προσπαθεί να ξεπεράσει (για την ακρίβεια: να αντιπαρέλθει) τις αντανακλαστικά εχθρικές προς την άμυνα και τις Ένοπλες Δυνάμεις πολιτικές αντιλήψεις του κομματικού του πυρήνα. Προφανώς, η ρεαλιστική προοπτική ανόδου του κόμματος στην εξουσία (και ανάληψης της ευθύνης για την ασφάλεια της χώρας…) αφ΄ενός, αφ΄ετέρου η ανάγκη του να εμπνεύσει ασφάλεια σε ευρύτερα κοινωνικά στρώματα που προσέρχονται σ’ αυτό ως ψηφοφόροι υπό την πίεση της παρούσας οικονομική συγκυρία χωρίς κατά τα λοιπά να γοητεύονται από το ιδεολογικό του στίγμα, έχει οδηγήσει στην περιστολή των αριστερίστικων γελοιοτήτων που περιείχε το πρόγραμμα του 2012.

Επειδή το κείμενο αποτελεί μια αποτύπωση της αντίληψης που κυριαρχεί στο κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τα αμυντικά πράγματα, η εξέτασή του έχει σημασία όχι μόνον στο πλαίσιο της προεκλογικής περιόδου, αλλά και για την επόμενη ημέρα, είτε ο ΣΥΡΙΖΑ παραμείνει αξιωματική αντιπολίτευση, είτε συμμετάσχει στην κυβέρνηση της χώρας.

Το κείμενο αρθρώνει την πολιτική του πρόταση γύρω από εννέα θέσεις, τις ακόλουθες:

  1. Σύγχρονο μοντέλο δημοκρατικού και κοινωνικού ελέγχου των ΕΔ
  2. Νέα στρατηγική σχεδιασμού της Άμυνας της χώρας
  3. Παραγωγική ανασυγκρότηση της αμυντικής βιομηχανίας – ενίσχυση της έρευνας και καινοτομίας
  4. Νέα Στρατηγική Προμηθειών των ΕΔ
  5. Νέα Πολιτική Αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού των ΕΔ
  6. Αναβάθμιση της Θητείας
  7. Αναπροσανατολισμός – αναβάθμιση της εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα
  8. Μέτρα για τη βελτίωση της ζωής του προσωπικού των ΕΔ
  9. Ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου των ΕΔ

Πριν σχολιαστούν οι αναλυτικά οι επί μέρους θέσεις του προγράμματος, μερικές γενικές παρατηρήσεις για το κείμενο.

  1. Από το σύνολο της προγραμματικής διακήρυξης του κειμένου απουσιάζει χαρακτηριστικά οποιαδήποτε αναφορά σε πολεμική ή στρατιωτική ισχύ της χώρας, σε πολεμική ή μαχητική ικανότητα των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι όροι αυτοί, που αποτελούν τον λόγο υπάρξεως των Ενόπλων Δυνάμεων, ΔΕΝ αποτελούν παράγοντα που υπεισέρχεται στην αντίληψη του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την αμυντική πολιτική. Από το σύνολο του κειμένου προκύπτει έντονα η αίσθηση ότι ο αμυντικός μηχανισμός του κράτους καλώς ή κακώς υπάρχει (δεν είναι πολύ προφανές το γιατί), χωρίς καμία αντιστοίχιση με την απειλή που αντιμετωπίζει – και η οποία, στην τελική είναι αυτή που καθορίζει την απαιτούμενη στρατιωτική ισχύ και την – κάθε είδους – επένδυση της χώρας στην άμυνα.
  2. Αντιθέτως, από το σύνολο του κειμένου είναι εμφανές ότι ο αμυντικός μηχανισμός αντιμετωπίζεται ως μία υπηρεσία του Δημοσίου η οποία δε λειτουργεί εύρυθμα και απαιτεί βελτιωτική παρέμβαση. Από τη φρασεολογία που χρησιμοποιείται επίμονα – και που παραπέμπει συνεχώς σε διαχείριση (management) και «κοινωνικό έλεγχο», είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι ο συντάκτης του προγράμματος (και πιθανότατα το κόμμα του) αντιμετωπίζει τον αμυντικό μηχανισμό όχι ως στρατιωτική μηχανή αλλά ως παραγωγικό μηχανισμό που έχει ανάγκη παρεμβάσεων και εκδημοκρατισμού. Ο συντάκτης φαίνεται να αγνοεί τις ουσιώδεις διαφορές που υπάρχουν στη φύση των πολεμικών και των παραγωγικών μηχανισμών. Μία από τις βασικές αιτίες που η ελληνική πολεμική ισχύς εκπίπτει σταθερά από τη δεκαετία του ’80 ήταν ακριβώς η συστηματική πολιτική που καταβλήθηκε από το ΠΑΣΟΚ για τη μετατροπή των ΕΔ σε «ένστολη υπηρεσία του δημοσίου». Λόγω της πολιτικής συγκρότησης του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και όπως προκύπτει από το κείμενο, σε περίπτωση ανάληψης της εξουσίας από αυτόν, μπορούμε να αναμένουμε ραγδαία επιδείνωση του φαινομένου, με αποτελέσματα ανάλογα του χρόνου άσκησης της πολιτικής αυτής. Η προηγούμενη παρατήρηση δεν σημαίνει, ασφαλώς, ότι ο αμυντικός μηχανισμός της χώρας δεν έχει ανάγκη διαχειριστικών παρεμβάσεων, αλλά είναι σημαντικό να γνωρίζει κανείς ότι αλλιώς γίνονται αυτές σε πολεμικούς οργανισμούς και αλλιώς σε εταιρείες ή υπηρεσίες.
  3. Το κείμενο εμφανώς πάσχει από την αγωνία να είναι αφ΄ενός «αριστερό» αφ΄ετέρου «σύγχρονο». Η – εύλογη – αυτή αγωνία, σε διάφορα σημεία είναι αντιφατική, κυρίως όμως είναι αδιέξοδη. Κι αυτό γιατί τόσο τα «αριστερά» όσο και τα «σύγχρονα» στοιχεία που προτείνονται είναι ιστορικά και στην ουσία τους συνδεδεμένα με κακές αποδόσεις πολεμικών μηχανισμών. Θα ήταν χρήσιμο για οποιονδήποτε επηρεάζει στρατιωτικές πολιτικές ή έστω ενδιαφέρεται στα σοβαρά για αυτές, να έχει κατά νου ότι τα πλέον σύγχρονα «παραδείγματα» διαμορφώνονται και «επιτυγχάνουν» υπό συνθήκες που δεν έχουν σχέση με το ελληνικό αμυντικό πρόβλημα ή, για την ακρίβεια, υπό συνθήκες που τους επιτρέπουν να μην έχουν πρακτική σημασία – πράγμα που δυστυχώς δεν ισχύει για την ελληνική περίπτωση. Όποιος προσβλέπει στον Ολλανδικό π.χ. στρατό (ή αεροπορία) για τον τρόπο με τον οποίον λειτουργεί, θα ήταν καλό να έχει συναίσθηση του ότι αυτοί ΔΕΝ προετοιμάζονται για πόλεμο, σίγουρα δεν προετοιμάζονται για συμβατικό πόλεμο έναντι ισχυρού και σύγχρονου αντιπάλου, το κράτος τους και η κοινωνία τους ΔΕΝ αναμένει από αυτούς ιδιαίτερες πολεμικές επιδόσεις και, κυρίως, δεν εξαρτάται από την πολεμική τους ικανότητα καμία ουσιώδης ανάγκη του Ολλανδικού έθνους και της Ολλανδικής κοινωνίας. Το ίδιο ισχύει και για τις περισσότερες «προηγμένες χώρες» που αναφέρει σποραδικά το κείμενο – το ίδιο ισχύει (πλέον) ακόμη και για χώρες όπως το Ισραήλ. Οι ίδιες αυτές χώρες δεν τηρούσαν την ίδια αμυντική πολιτική όταν αντιμετώπιζαν ουσιώδη προβλήματα ασφαλείας, και είναι μόνον η παρέλευση των προβλημάτων αυτών που τους επιτρέπει να τηρούν τέτοια στάση «χαλαρότητας» όπως αυτήν που υποστηρίζει το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ. Αναμένει κανείς από ένα κόμμα που διεκδικεί την εξουσία στην Ελλάδα, να έχει στοιχειώδη συναίσθηση ότι το πρόβλημα ασφαλείας του διαφέρει ουσιωδώς από αυτό των «προτύπων» του και να μην προβαίνει σε επαρχιώτικες μιμήσεις. Αλλά στην περίπτωση που αυτό δεν είναι κατανοητό, το πρόβλημα προφανώς είναι πολύ βαθύτερο από αυτό της αμυντικής πολιτικής.

Θα ακολουθήσει τις επόμενες ημέρες αναλυτικός και κατά σημείο σχολιασμός του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ για την άμυνα, αν και ο κάθε ενδιαφερόμενος προτρέπεται να αναγνώσει πρώτα αυτούσιο το κείμενο.

32 Responses to Το Πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για την Άμυνα

  1. Ο/Η ΑΧΕΡΩΝ λέει:

    Ἰδού λοιπόν ὁ Ἀχέρων διαβάζει προγραμματικό (ἕστω και προς διαβούλευση) κείμενο του ΣΥΡΙΖΑ,και μάλιστα κατά προτροπήν Βελισαρίου.
    Εἴπαμε,στις Δημοκρατίες δέν ὑπάρχουν ἀδιέξοδα.
    Για να εἶμαι πάντως εἰλικρινής,στο μεγαλύτερο μέρος του το κείμενο εἶναι του γνωστοῦ «ταλμουδικοῦ» ὕφους,με πολλά ἀναμασήματα,δύσκολα ἀφομοιώσιμο ἀκριβῶς ἐπειδή εἶναι τροπαριολογικό ἀλλά με πολλή ἀπορία ψάλτου.(ὁμολογώ ὅτι κάποιες ἀράδες τις πήδηξα)
    Κράτησα τα ἐξῆς τέσσερα σημεία:
    α) το τρίτο σημείο της εἰσαγωγῆς
    «οἱ Ἕνοπλες Δυνάμεις (ὑπό τον ΣΥΡΙΖΑ ἑννοείται) ὑπηρετοῦν τα συμφέροντα του Λαοῦ και ἀποκτοῦν διευρυμένη νομιμοποίηση και δημοτικότητα»
    Κατ᾿ἀρχήν θετικό,συνδεόμενο και με την θέση ὑπέρ διατηρήσεως της θητείας.
    β)Το κοινοβούλιο ἑγκρίνει την τοποθέτηση Α/ΓΕΕΘΑ κατόπιν εἰσηγήσεως της κυβερνήσεως.
    Ἴσως θα ἦταν ἐνδιαφέρουσα ἡ συζήτηση,ἀλλά μᾶλλον σε ἀκαδημαϊκό και μόνον πλαίσιο.
    γ)Ὁ συνήγορος του Στρατιωτικοῦ.
    Ἀπό την στιγμή που δέν ἐπιτρέπεται ὁ συνδικαλισμός,θεωρητικά μία καλή ἰδέα,ἀλλά ἄν ἐξελιχθεί σάν τον Συνήγορο του Πολίτη…
    δ)Οἱκονομική ἀξιοποίηση των ἀποδεσμευμένων στρατιωτικῶν ἑγκαταστάσεων για την χρηματοδότηση ὑπηρεσιακῶν ἀναγκῶν και ὑποχρεώσεων ἕναντι του προσωπικοῦ.
    Ὁπωσδήποτε καλυτερη ἐπιλογή ἀπό το να δωρίζει ὁ κάθε Γιάννος και ἕνα στρατόπεδο στον κάθε κομματικό κολλητό Εὐθυμίου,σάν να ἐπρόκειτο για το τσιφλίκι του πατέρα του.
    Ἡ ἀπορία ἑν προκειμένω,ποιός θα ἑνδιαφερθεί για τις ἐκτάσεις προς οίκοπεδοποίηση (ἀφοῦ οἱ ἑγκαταστάσεις λογικά μᾶλλον ὡς κατιμάς θα ἀντιμετωπιστοῦν),στην παροῦσα οἰκονομική συγκυρία,και τί θα ἦταν διατεθειμένος να πληρώσει.

  2. Ο/Η evmeniskardianos λέει:

    Και στην Σοβιετική Ένωση υπήρχαν τέτοιες πολιτικές απόψεις περί του απόλυτου κομματικού ελέγχου των Σοβιετικών Ενόπλων Δυνάμεων και του Κόκκινου Στρατού. Για τον λόγο αυτόν υπήρξαν οι Πολιτικοί Επίτροποι, οι Πολιτρούκς, οι οποίοι είχαν βαρύνουσα άποψη ως προς την διεξαγωγή των πολεμικών επιχειρήσεων.

    Λέγεται μάλιστα πως αυτός ήταν ένας λόγος που ο Στρατάρχης Τουκχατσέφσκυ εμίσησε τον Στάλιν, όταν ο τελευταίος ανεμείχθη στην διεξαγωγή των επιχειρήσεων κατά των Πολωνών, με αποτέλεσμα να νικήσει ο Πολωνικός Στρατός υπό τον Πιλσούντσκι και να σωθή η Βαρσοβία.

    Έτσι αργότερα, και με την βοήθεια της συνωμοσίας που οργανώθηκε υπό του Γερμανού αρχηγού της Sicherheits Dienstes Heydrich, έγινε η εκκαθάριση του Κόκκινου Στρατού και η εξόριση στο Κχαμπαρόφσκ όσων αξιωματικών δεν τουφεκίστηκαν από τον Στάλιν.

    Ως αποτέλεσμα αυτής της κομματικής νοοτροπίας, ο Κόκκινος Στρατός βρέθηκε γυμνός από έμπειρους αξιωματικούς όταν η Γερμανία εισέβαλε στην Σοβιετική Ένωση τον «Ιούνη» (sic!) του 1941.

    Αργότερα μάλιστα η κομματική νομενκλατούρα του ΚΚΣΕ, αναγνωρίζοντας το τεράστιο λάθος της, αναγκάστηκε να επαναφέρει τόσο τις στολές των αξιωματικών με τα διάσημα τους, όσο και παράσημα με ονόματα διάσημων στρατηγών του παρελθόντος και να αναφέρεται στον «πατριωτικό» αγώνα για την «Μητερούλα την Ρόντινα».

    Με τις Θερμότερες Ευχές μου στον Βελισσάριο και τον Αρματιστή και λοιπούς Φίλους ένα Υγιές και Ευτυχισμένο Νέο Έτος!

    Όπως πάντα φιλικώτατα

    Ευμένης Καρδιανός

  3. Ο/Η Giorgos λέει:

    Καταρχήν να σας συγχαρώ για το ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ιστολόγιό σας.Αποτελεί όαση στο διαδίκτυο.
    Νομίζω πως θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον αν παρουσιάζατε και τα αντίστοιχα προγράμματα των άλλων κομμάτων, ειδικά των μικρών……
    ΥΓ.Θεωρώ πως δεν θα ήταν πρόβλημα ακόμα και αν η παρουσίαση την τελειώνατε και μετά τις εκλογές.

  4. Ο/Η Κ/Δ ΚΒ λέει:

    Είχα την «τύχη» να παραβρεθώ στην αναλυτική παρουσίαση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ που έγινε πέρυσι στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ (κάπου 2-3 ώρες).
    Λοιπόν με 2 λόγια. Ανεβαίνει ο Δρίτσας (νομίζω ο τομεάρχης του κόμματος για θέματα Άμυνας) λέει δύο (ευτυχώς) λόγια γενικά για την Άμυνα, δυστυχώς στο ίδιο μονολιθικό μοτίβο της Αριστεράς (υπερεξοπλισμοί, ΝΑΤΟ, σκάνδαλα κ.λπ.) και αφού καταλαβαίνεις το γενικό επίπεδο, βάζουν τον απόστρατο Σμήναρχο (δεν θυμάμαι το όνομά του) ο οποίος (αφού οι τύποι είναι άσχετοι) επιστρατεύτηκε να κάνει όλη την παρουσίαση στο Powerpoint (50-70 διαφάνειες) ο οποίος άρχισε και τα περί Συνήγορου του Οπλίτη, τα περί μικρότερου και πιο ευέλικτου Στρατού και άντε γειά.
    Σίγουρα είχε πιο ενδιαφέροντα πράγματα να πει αφού ο άνθρωπος προερχόνταν από τις Ένοπλες Δυνάμεις, αλλά όχι τίποτα σπουδαίο. Μετά ακολούθησε ο γνωστός καθηγητής Κώστας Γρίβας, ο οποίος έκανε μια γενικότερη τοποθέτηση για τις εξελίξεις στην γεωπολιτική, την σύγχρονη τεχνολογία, τα νέα όπλα και τις δυνατότητες, τις αμυντικές συνεργασίες π.χ. με Βραζιλία (σε γενικές γραμμές βέβαια). Η μόνη σοβαρή φωνή.
    Τέλος ακολούθησαν ερωτήσεις από το κοινό, του οποίου για να καταλάβουμε το επίπεδο, το απασχόλησαν θέματα όπως (αντιρρησίες συνειδήσεως, στρατιωτικές φυλακές, εναλλακτική θητεία). Απειλή προφανώς δεν υπάρχει.
    Μετά από αυτό το τελευταίο ανοίγεις το παράθυρο και πηδάς στο κενό.
    Εντυπώσεις
    1) Οι χείριστες
    2) Με την έξοδο από το κτίριο ένας φίλος συνόψισε: «Γιατί θυμήθηκα το ΠΑΣΟΚ του 1980;»
    3) Eκ των υστέρων έμαθα ότι έγινε θέμα με την ομιλία του Γρίβα από τους σκληροπυρηνικούς (βλέπε προφανώς Αριστερή συνιστώσα) για το ανεπίτρεπτο της ομιλίας και ο καθηγητής διεγράφη και εξοστρακίστηκε από το κόμμα πανηγυρικώς. Πριν, φήμες τον έφεραν ως και πιθανό υφυπουργό Άμυνας, ενώ όπως άκουσα ο ίδιος φοβόταν προβοκάτσια μέσα στην αίθουσα από τους γνωστούς ακροαριστερούς, μήπως τον πλακώσουν στο ξύλο, ή το λιγότερο τον προπηλακίσουν και δεν τον αφήσουν να μιλήσει.
    4) Γενικό Συμπέρασμα:Οι άνθρωποι είναι καραγκιόζηδες και επικίνδυνοι.

    ΥΓ
    Είδατε φωτογραφίες όταν πρόσφατα ο Τσίπρας πήγε στο αεροδρόμιο και συναντήθηκε με τον Νταβούτογλου (κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα); Είδατε πως καθόταν σαν μαθητούδι (στάση σώματος) εμπός στο τέρας που ετοιμαζόταν να τον κατασπαράξει; Δίπλα του είχε και μια κυράτσα την υπεύθυνη για την εξωτερική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ. Κάτι τέτοια και τέτοιους βλέπεις (έχουν και κάτι φάτσες) και δεν μπορείς παρά να μελαγχολείς και να ελπίζεις στην θεία παρέμβαση.

  5. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Αγαπητέ φίλε Κ/Δ ΚΒ,

    Ο σμήναρχος που αναφέρεις είναι κατά πάσα πιθανότατα ο Σμήναρχος (Ι) ε.α. Ταφύλλης Ιωάννης, με εμπείρα ως χειριστής μαχητικών και με τίτλο σπουδών και σημαντική επαγγελματική εμπειρία στην πληροφορική. Από τα κείμενά του για την άμυνα, προσωπικά απορώ. Αλλά σίγουρα έχει μία τεχνική κατάρτιση.

    Τώρα, σχετικά με τον Γρίβα, που αναφέρεις… απορώ και εξίσταμαι. Δεν ξέρω τι εντύπωση σου έδωσε εσένα στην ομιλία, αλλά εγώ διάβασα (από περιέργεια) ένα άρθρο του: «Βαλκανικοί Πόλεμοι και Επανάσταση στις Στρατιωτικές Υποθέσεις: Μία Διαχρονική Προσέγγιση». Το άρθρο είναι του Μαρτίου του 2013, από κάποιο περιοδικό που δε γνωρίζω (δεν αγοράζω εδώ και χρόνια στρατιωτικά περιοδικά – μου το έστειλε ένας φίλος σκαναρισμένο). Μετά λόγου γνώσεως, και έχοντας απόλυτη επίγνωση της βαρύτητας του χαρακτηρισμού, τέτοια σούπα και ασχετοσύνη δεν έχω ξαναδεί σε κείμενο. Αν αυτός ήταν να γίνει υφυπουργός… απλώς εύχομαι να τα πηγαίνουν καλύτερα οι οικονομολόγοι του ΣΥΡΙΖΑ (δεν έχω άποψη, όσο ενδιαφέρον κι αν έχω για τα οικονομικά θέματα), γιατί αλλιώς ο Θεός να βάλει το χέρι του.

    Σε σχέση με αυτό που είδες: Το να αναλαμβάνει κανένας την ευθύνη της άμυνας (και όποιος αναλαμβάνει την ευθύνη της διακυβέρνησης έχει ΚΑΙ αυτή την ευθύνη), κάνει τους κώλους αυτομάτως να σφίγγουν. Θα μπορούσε να διατυπωθεί πιο κόσμια, αλλά αυτό αποδίδει περισσότερο την ουσία των πραγμάτων. (Πρόσεξε λίγο πως έχει αλλάξει η αντιμνημονιακή ρητορεία του ΣΥΡΙΖΑ όσο θεωρεί ότι πλησιάζει στην εξουσία: από κουτσαβάκια έχουν γίνει κύριοι. Ειδικά μετά την κρυάδα στο Σίτυ. Και ψάχνουν πως θα κάνουν μία εύσχημη υποχώρηση. Τώρα βέβαια, αν χρειαστεί να φάνε κρυάδα στο Αιγαίο για να συνέλθουν, είναι θέμα). Πρόσεξε επίσης πόσο διαφέρει η ρητορική του παρόντος προγράμματος για την άμυνα σε σχέση με αυτό του 2012. Ίδια μεταστροφή. Από αριστερίστικο, το κείμενο έχει γίνει μια χαρά «σοσιαλδημοκρατικό». Φυσικά, η ουσία του δεν έχει μεταβληθεί αντιστοίχως, και αυτό θα προσπαθήσουμε να δείξουμε.

    Η ουσία, κατά τη γνώμη μου, είναι η εξής: ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να παραμείνει στην εξουσία 2, 6, ή 48 μήνες. Θα φύγει πιθανόν γρήγορα, σε κάθε περίπτωση αργά. Η παραμονή του θα έχει προκαλέσει σημαντική ζημιά στην άμυνα της χώρας – ίσως λίγο μικρότερη από την αναμενόμενη, γιατί η επαφή με την ωμή πραγματικότητα είναι πάντα ένα καλό κρύο ντους που σταματά τις ονειρώξεις. Το ερώτημα είναι: και μετά, τι; Ποιο κόμμα που θα διαδεχτεί τον ΣΥΡΙΖΑ έχει σοβαρή και συγκροτημένη άποψη για την Άμυνα; Αν υπάρχει τέτοιο κόμμα, ασφαλώς ό,τι ζημιά κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, μαζεύεται. Αλλιώς, απλώς θα συνεχίσει να ξηλώνεται το ύφασμα. Κι επιπλέον: ποιος κομματικός φορέας θα πείσει την κοινωνία για τη σοβαρότητά του και την εντιμότητά του, προκειμένου να κερδίσει την απαραίτητη λαϊκή υποστήριξη;

    Ο Τσίπρας προπαγάνδιζε την κατάργηση της θητείας και των στρατών, και ήταν συνεπής με την εικόνα του: γέλαγε λέγοντας ότι στη θητεία του λούφαρε ως βυσματίας ναύτης στο ΓΕΝ. Ο Σαμαράς και ο Βενιζέλος και ο Αβραμόπουλος που ήταν υπέρ της θητείας (και μάλιστα με… σκληρή εκπαίδευση), με τι παρελθόν τα υποστηρίζουν; Αυτοί θα μαζέψουν τα σπασμένα του ΣΥΡΙΖΑ;

  6. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Αγαπητε Γιώργο,

    Ευχαριστούμε για τα θερμά λόγια.

    Τα άλλα κόμματα έχουν πρόγραμμα για την άμυνα; Ας πούμε, η ΝΔ;…

    Κ.

  7. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Φίλε Ευμένη,

    Μην ανησυχείς. Δεν πρόκειται ο ΣΥΡΙΖΑ να βάλει κομισσάριους. Είναι πολύ πιο απλά (και διακριτικά) τα πράγματα.

    Θα βάλει από 2-3 καλά παιδιά στα 1α ΕΓ των Όπλων, και τελειώνει απλά το πράγμα, όπως κάνουν και τα άλλα κόμματα.

  8. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Φίλε Αχέρων,

    Θεού θέλοντος, τις αμέσως επόμενες ημέρες θα σχολιαστούν πολύ αναλυτικά τα όσα γράφεις – όπως και τα περισσότερα σημεία του προγράμματος.

  9. Ο/Η Κ/Δ ΚΒ λέει:

    Φίλε Βελισσάριε δεν είπα ότι οι τύποι του ΣΥΡΙΖΑ είναι κακοί σε σχέση με την σημερινή καλή κατάσταση, ή το σοβαρό πρόγραμμα που έχουν τα άλλα κόμματα.
    Απλά οι τύποι είναι τα παιδιά των λουλουδιών. Εντελώς ανυποψίαστοι θα πάρουν όλη την χώρα στον λαιμό τους.

  10. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Φίλε Κ/Δ ΚΒ,

    Και ο Σημίτης ήταν παιδί του κοσμοπολιτισμού, αλλά αναθεώρησε μέσα σε ένα γεναριάτικο βράδυ.

    Έτσι είναι αυτά: οι θεωρίες είναι καλές όταν δεν έχεις το τιμόνι στα χέρια σου.

  11. Ο/Η ΑΧΕΡΩΝ λέει:

    Ὁ Σημίτης ἀναθεώρησε τον κοσμοπολιτισμό του,και μάλιστα ἕνα κρύο γεναριάτικο βράδυ (των Ἰμίων να ὑποθέσω;)
    Βελισάριε,δέν το νομίζω.

  12. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Φίλε Αχέρων,

    Η μετωπική σύγκρουση με την πραγματικότητα είναι πάντα οδυνηρή.

    Ο Σημίτης ανέλαβε την εξουσία με πρόθεση να περικόψει δραστικά τις αμυντικές δαπάνες επειδή «με διάλογο λύνονται όλα».

    Μερικές ημέρες αργότερα, ο διάλογος του είχε τελειώσει, κι αυτός ξεσκίστηκε στις αμυντικές δαπάνες.

    Βασικές κοσμοθεωρητικές αντιλήψεις πιθανότατα δεν άλλαξε (γι΄αυτό και δε μπορούσε να κάνει και τίποτα σωστά), αλλά μερικές ιδέες του έφυγαν βιαίως.

  13. Ο/Η frouros λέει:

    Ζητώ συγνώμη αν βγαίνω εκτός κυριου θέματος,αλλά θυμάμαι ότι και εγώ εξεπλάγην αρχικά όταν είδα το όνομα του Γρίβα στην παρουσίαση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ.Παρότι έχει πλούσιες ακαδημαικές περγαμηνές,έχοντας διαβάσει και αρκετά βιβλία του,δεν έχω σχηματίσει και την καλυτερη γνώμη.Ωστόσο στο «2021. Ελληνική Αμυντική Στρατηγική για τον 21ο Αιώνα» το οποίο υπογράφει από κοινού με τον Ζαχαρία Μίχα,παρουσιάζει καποιες ενδιαφέρουσες για την Εθνική Αμυνα προσεγγίσεις (βληματοκεντρικός πόλεμος,αεροσκάφη εναέριας επικράτησης κτλ).Από αυτή την αποψη,γενικά μιλώντας,πιστέυω ότι θα είχε ίσως ενδιαφέρων να βλέπαμε κάποια στιγμή στην Ελλάδα έναν υπουργό Άμυνας με ίδια άποψη για θέματα της αρμοδιότητας του.

  14. Ο/Η strategy λέει:

    Καλό κουράγιο που έλεγε και ο Όλι…

  15. Ο/Η Giorgos λέει:

    Αγαπητέ Βελισάριε δυστυχώς ο χώρος της άμυνας δεν είναι το «δυνατό» σημείο των Ελλήνων πολιτικών. Δεν έχω καμία αμφιβολία λοιπόν για τα κόμματα που κυβέρνησαν την χώρα.

    Θα ήθελα όμως μία τέτοια ανάλυση επειδή προσωπικά δεν έχω τα κατάλληλα «εφόδια» για να κρίνω τα προγράμματα στον συγκεκριμένο χώρο και θα με ενδιέφερε ιδιαίτερα να το κάνουν κάποιοι που τους εκτιμώ για την κατάρτισή τους.

    Προσωπικά θα με ενδιέφερε ιδιαίτερα μία ανάλυση των προγραμμάτων (αν υπάρχουν) των μικρών «πατριωτικών» (όπως αναφέρονται τα ίδια) κομμάτων που βρίσκονται στην Βουλή.
    Αλλά και των άλλων βεβαίως.Νομίζω πως θα είναι ένα ενδιαφέρον εγχείρημα.

    ΥΓ.Αν και υποψιάζομαι πως δεν θα βρεθούν πολλά στοιχεία………..

  16. Ο/Η Φτωχός και μόνος κάου - μπόυ λέει:

    Χρόνια Πολλά Βελισάριε.
    Μπαίνω, μετά από καιρό, στο ιστολόγιο και πέφτω πάνω στον τίτλο της ανάρτησης και στο σήμα του ΣΥΡΙΖΑ, μεγάλο-μεγάλο. «Λες να έκανα λάθος και να μπήκα στο Συναγερμό;» σκέφτηκα και μετά «μα και ο Βελισάριος πια; Βέβαια πολλά έχουν δει τα μάτια μου με την προοπτική εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ αλλά τόσο πια;» Ευτυχώς αλλού ήταν το θέμα και ησύχασα, δεν θα άντεχα μια τέτοια κωλοτούμπα, πολλά είδαμε ακόμη και στη μικρή επαρχιακή μου πόλη,
    Το θέμα το έχουμε συζητήσει παλιά, δε βλέπω τίποτα καινούργιο. Θα ανέβουν πάνω με όνειρα και ελπίδες, θα τους πατήσουν τον κάλο οι Τούρκοι (ελπίζω λίγο) και θα αρχίσουν να τρέχουν στο θείο Σαμ για μεταχειρισμένα, ό,τι βρεθεί. Η αριστερή πτέρυγα θα πάει σπίτι της η μισή και η άλλη μισή θα στελεχώσει ανώτερες θέσεις στο δημόσιο και θα το βουλώσει διότι ως γνωστόν δε φωνάζεις όταν είσαι μπουκωμένος (είναι και αγένεια…), Ενα ΠΑΣΟΚ του 81 χωρίς πακέτα Ντελόρ όμως και συνεπώς με ελάχιστο χρόνο διαθέσιμο για να κάνει τους απαραίτητους συμβιβασμούς για να συμβαδίσει με το κεντροαριστερό προφίλ της συντριπτικής (καθολικής σχεδόν) πλειοψηφίας των ψηφοφόρων του.
    ΥΓ. Αυτοπροτάθηκα για κομισάριος αλλά χάλασε η δουλειά. Τους ζήτησα να κουβαλάω το Tokarev TT-33 αλλά ήταν απόλυτοι: Μόνο Colt M1911. Εκεί κάπου κατάλαβα πού πάει η δουλειά…

  17. Ο/Η Πάτε καλά; λέει:

    Βελισσαριε, ψαξε το το ονομα Ν.Τοσκας.Προοριζεται για ισχυρος ανδρας του ΣΥΡΙΖΑ στα της αμυνας, καθοτι οι συριζαιοι φοβουνται τον χωρο και θα τον αφησουν οπως φαινεται σε πρωην επαγγελματιες.

    Επιπροσθετως, τραβατε στο onalert και δειτε τη συνεντευξη του Μπαλαφα (also called »θα το ρισκαρουμε») απο τον Καρβουνοπουλο.Μιλαμε για απιστευτες κωλοτουμπες, ισαξιες της Ναντιας στο Montreal.Απο το «δεν ειμαστε αφελεις να καταργησουμε το στρατο» μεχρι τα «θωρακισμενα συνορα που σημερα ειναι ξεφραγο αμπελι».Ο δε Καρβουνοπουλος που εσφαζε με το βαμβακι (πεταξε ολες τις δυσκολες ερωτησεις με χαμογελο), προφανως κατι ηξερε για τον Τοσκα γιατι αναφερθηκε στη νεα δομη.Και εγω εκει που νομιζα πως ηταν ακυρο το ερωτημα, ξαφνικα μαθαινω μετα για τον Τοσκα και αντιλαμβανομαι που το παει ο ΣΥΡΙΖΑ.

    ΥΓ.Οσον αφορα τον ΣΥΡΙΖΑ μην εκπλαγειτε αν κανει μεγαλες κωλοτουμπες σε ολα τα θεματα και μετακινηθει προς το κεντρο.Ειδικα αν συγκυβερνησει με ΝΔ.

  18. Ο/Η Ανώνυμος λέει:


    Σε περίπτωση που βγει ο ΣΥΡΙΖΑ η συγκεκριμένη συνέντευξη αποκτά ενδιαφέρον καθόσον πιθανόν να αποτελέσει μέρος των προθέσεων του συγκεκριμένου κόμματος σχετικά με την άμυνα. Ίδωμεν. Μακάρι να επιτευχθεί ένα κλάσμα των αναφερομένων, θεωρώ ότι θα είναι θετικό .

  19. Ο/Η NK λέει:

    @evmeniskardianos. Πραγματι, ο Στάλιν επανέφερε γαλόνια, παράσημα, αλλά και εκκαθαρισθεντες αξιωματικούς, τα ξίφη των αξιωματικών, ακομα και τις εκκλησίες άνοιξε και έβαλε τους παπάδες να κάνουν λιτανείες.

    Ξαναπαίχτηκε και ο «Αλέξανδρος Νιεφσκυ», η ταινία του Αϊζενστάιν στην οποία ο πρίγκηπας νικάει τους Τεύτονες ιππότες εισβολείς, που είχε «κατέβει» μετά το σύμφωνο Ριμπεντροπ-Μολότωφ.

    Όταν φτάσουν οι Γερμανοί 50 χιλιόμετρα απο τη Μόσχα τα μάτια ανοίγουν διάπλατα.

    Το θεμα ειναι να μην χρειαστεί να φτάσει κανείς ως εκεί.
    Να δούμε. Ενδιαφέρουσα η συνέντευξη Τόσκα.

    Καλή χρόνια στο μπλογκ.

  20. Ο/Η ΚΛΕΑΝΘΗΣ λέει:

    Το ζήτημα με τον κάθε Τόσκα είναι ότι η πολιτική για την άμυνα είναι αυτό που λέει ο όρος: Πολιτική. Δεν έχουν σημασία οι επαγγελματικές γνώσεις ενός υπουργού, αν αυτές αντιτίθενται σε βασικές πολιτικές αντιλήψεις όσων κάνουν κουμάντο σε μια κυβέρνηση.

    Η κυβερνητική πολιτική πρέπει να απαντά στα θεμελιώδη ερωτήματα θεμάτων άμυνας: υπάρχει στην εποχή μας η περίπτωση πολέμου; αν ναι, τι σημαίνει η έννοια πόλεμος στην Eλλάδα του 2015; Ποια είναι η απειλή; Ποιος πολεμικός οργανισμός μπορεί και πρέπει να συγκροτηθεί έναντι αυτής της απειλής;

    Οι απαντήσεις εδώ δεν είναι ούτε τα περί τετραδικής δομής ταξιαρχίας, ούτε τα περί άφιξης ή όχι των Αmbrams, ούτε γενικά τα περί Δομής και εξοπλισμών. Οι απαντήσεις σχετίζονται περισσότερο με τον πολιτικό ρεαλισμό και την πολιτική βούληση περί Αμύνης. Αυτά όμως δεν είναι τόσο ζητήματα του Τόσκα, (ή του Φράγκου..) που βασικά συμβουλεύουν, αλλά όσων παίρνουν τις μεγάλες αποφάσεις σε μια κυβέρνηση.

    Οι δομές και τα όπλα μπορούν να βρεθούν, η Ελλάδα (ήθελε και) αγόραζε όπλα και σε φτώχιες ασύλληπτες σήμερα. Αυτό που δεν βρίσκουμε είναι Κυβερνήτης που να καταλάβει τι χρειάζεται η θητεία και πως ένας σερβιτόρος μπαρ, ή ένας φοιτητής θα πάει να πολεμήσει μέσα σε ένα βράδυ.

  21. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Φίλε Γιώργο,

    Όση σημασία κι αν έχουν τα προγράμματα όλων των κομμάτων, αντικειμενικά αυτά των επικρατέστερων για διακυβέρνηση είναι σημαντικότερα. Κι επειδή από τη Νέα Δημοκρατία δεν περιμένουμε το πρόγραμμα, αφού δίνει απτά δείγματα εδώ και δύο χρόνια, το ενδιαφέρον στρέφεται σε αυτούς για τους οποίους ξέρουμε τα λιγότερα…

  22. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Φίλε ΦΚΜΚ,

    Καλή Χρονιά και Χρόνια Πολλά, με Υγεία και ό,τι επιθυμείς! Έστω και με καθυστέρηση…

    Για τις κωλοτούμπες μην ανησυχείς, δε διακρίνομαι από ιδιαίτερη ευελιξία. Ευτυχώς ή δυστυχώς.

    Για τον ΣΥΡΙΖΑ… στην πραγματικότητα θέλω να βγει στην κυβέρνηση. Βασικά, για τους λόγους ακριβώς που εκθέτεις συνοπτικά. Για να σταματήσει επί τέλους η Αριστερά να κοιτάζει την Ελλάδα με μεγάλα, αθώα θυμωμένα μάτια. Και μπας και καούν τα ξερά που έχουν κυριαρχήσει στη «συντηρητική παράταξη» (τρομάρα της) και φυτρώσει τίποτα υγιέστερο σ΄εκείνο το χωράφι.

    ΥΓ: Όπως είπε κι ένας παλιός κυριούλης με σχιστά μάτια, δεν έχει σημασία αν το πιστόλι είναι Tokarev ή Colt, αρκεί να σημαδεύει ανατολικά. Ή ποντίκια – δε θυμάμαι τι ακριβώς είχε πει.

  23. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Ναι, το γνωρίζω το όνομα Ν. Τόσκας, όπως και το όνομα Γ. Ταφύλλης.

    Αυτά με ανησυχούν, αν είναι να κρίνει κανείς από την ιστορία τους.

  24. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Καλή Χρονιά και σε σένα, ΝΚ!

  25. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Ο Αρματιστής που χάθηκε;

  26. Ο/Η Βελισαριος λέει:

    Αγαπητέ Ευμένη,

    Σ΄ευχαριστώ για τα καλά λόγια, αλλά αυτά ανήκουν εξ ολοκλήρου στον Τ.Τ., ο οποίες συνέταξε το εξαιρετικό άρθρο.

    Κι επ΄ευκαιρία, καλωσορίζω τον Τ.Τ. στην παρέα μας!

    Και μία επισήμανση: το άρθρο είναι τεχνικό. Σκοπός του δεν είναι να φωτίσει την ιστορία των επιχειρήσεων στο Ανατολικό Μέτωπο, αλλά – με ένα ιστορικό παράδειγμα, κι ένα ακόμη που έπεται – ένα υπόδειγμα μεταβάσεως από την άμυνα στην επίθεση καθώς και τις αρχές που διέπουν τη μετάβαση αυτή.

  27. Ο/Η Αρματιστής λέει:

    @ Ανώνυμο 01/15/2015 12:56

    Φίλε μου δηλώνω παρών

  28. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Προς : Αρματιστή.
    Ανησύχησα διότι δεν είδα σχόλιό σου. Τα σχόλια των συντελεστών του ιστοχώρου βοηθάνε να κατανοήσουμε το θέμα εις βάθος, εκ του γεγονότος ότι γνωρίζετε το χώρο της άμυνας- λόγω ενασχόλησης- καλύτερα από τον οιονδήποτε.

    Όσον αφορά το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, νομίζω ότι δεν δύναται να υλοποιήσει και πολλά λόγω κρίσης, ασχέτως των όσων εξαγγελθούν για λόγους εντυπώσεων ή για να καταδείξουν ότι τέλος πάντων έχει και αυτός πρόγραμμα για την άμυνα, παρά τα όσα κατά καιρούς έχουν γραφεί περί του αντιθέτου. Τουλάχιστον έτσι μας έχουν συνηθίσει οι κυβερνήσεις στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια μακάρι να ισχύει το αντίθετο για τον ΣΥΡΙΖΑ. Το μόνο θέμα για το οποίο ίσως γίνει κάτι είναι ίσως η ατέρμονη αναδιοργάνωση κυρίως του ΕΣ, για την οποία όλοι κάτι κάνουν και ποτέ δεν τελειώνει. Αυτά υπό το πρίσμα της συνέντευξης του Τόσκα στο ΟΝΑΛΕΡΤ σήμερα. Μπορείτε να με φωτίσετε σχετικά με την αναδιοργάνωση και ειδικότερα για το εάν αξίζει να υπάρχουν ΚΕΝ στον ΕΣ ή το αντίθετο; Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

  29. Ο/Η Σταύρος λέει:

    Επιστροφή μετά από πολύ καιρό στο blog σας. Θα προσπαθήσω να είμαι λακωνικός. Συμφωνώ με τον Φτωχό κάου μπόυ . Τα ίδια και χειρότερά με τους προηγούμενους!

    Καλή χρονιά

  30. Ο/Η xmmm λέει:

    Συγχαρητήρια για την προσπάθεια ανάλυσης. Αν και δεν πρεπει να χρεωνεται στον Συριζα προφανως, ωστοσο ειναι ενδεικτικη αυτου του μπλοκ, (φιλελευθεροι εθνομηδενιστες, στο συριζα εχουμε τους αριστερους εθνομηδενιστεςσε μεγαλο ποσοστο…) ειναι ενδιαφερον να βρειτε την σφυγμομετρηση των αποψεων των συνεδρων του Ποταμιου για την εθνικη αμυνα.

    Εκει λοιπον ταυτοχρονα υποστηριζουν σε υψηλα ποσοστα α) στρατολογηση και εφεδρων για διεθνεις «ειρηνευτικες» αποστολες του ΝΑΤΟ και το εκπληκτικο β) Συννενοηση με Τουρκια ωστε να μην πετανε τα δικα μας αεροπλανα ανατολικα του 27ου !!!

    Εδω http://topotami.gr/nea/ta-apotelesmata-tou-dotmocracy/

  31. Ο/Η T.T. λέει:

    @xmmm

    Οι θέσεις του Ποταμιού για την άμυνα είναι μεταξύ 93-98. Ο σύνδεσμος είναι εδώ
    http://topotami.gr/oi-theseis-mas/

    Για όποιον θέλει να τις διαβάσει τις αντιγράφω παρακάτω. Απ΄ όσο ξέρω τις συνέταξε ο Γιώργος Χατζηθεοφάνους απόστρατος αξιωματικός.

    93. Συμβούλιο Εθνικής Στρατιωτικής Στρατηγικής

    • Ορισμός μόνιμου Υφυπουργού Άμυνας, προερχόμενου από τις Ε.Δ., με αρμοδιότητες που αφορούν σε ζητήματα, που απαιτούν μακροχρόνιο σχεδιασμό και συνέχεια.
    • Θέσπιση «Συμβουλίου Εθνικής Στρατιωτικής Στρατηγικής» με τους κατά τεκμήριο καλύτερους απόστρατους Αξιωματικούς, ήτοι τους τελευταίους απελθόντες 4-5 αρχηγούς ΓΕΕΘΑ και 2-3 από το κάθε ΓΕ ήτοι Γενικό Επιτελείο Στρατού, Πολεμικού Ναυτικού και Πολεμικής Αεροπορίας, στο οποίο θα συμμετέχουν και οι αντίστοιχοι εν ενεργεία. Όταν ένας εκ των αρχηγών αποστρατεύεται θα εντάσσεται άμεσα στο εν λόγω συμβούλιο και θα αποχωρεί ο αντίστοιχος παλαιότερος. Η έγκριση-νομιμοποίηση των προτάσεων θα γίνεται όπως μέχρι τώρα από το ΚΥΣΕΑ, το οποίο μπορεί να απαιτεί τροποποιήσεις, όμως η πρόταση και το ιστορικό τηρείται στο αρχείο. Στόχος είναι να εκτίθενται τυχόν τροποποιήσεις π.χ. επί των εξοπλιστικών ή άλλων θεμάτων που εξυπηρετούν προσωπικά ή κομματικά συμφέροντα, τις οποίες το ΚΥΣΕΑ ή ο Υπουργός θα καλείται να δικαιολογεί με επιχειρήματα που καταγράφονται και αρχειοθετούνται μαζί με την αρχική πρόταση.
    • Η θεσμοθέτηση του Συμβουλίου Στρατιωτικής Στρατηγικής εξασφαλίζει κυρίως Μακροχρόνιο Σχεδιασμό και συνέχεια, εκμετάλλευση της συσσωρευμένης-πολυετούς και πολυεπίπεδης γνώσης και εμπειρίας των πλέον ικανότατων-κορυφαίων στελεχών των ΕΔ και από τα 3 όπλα, δυνατότητα ταχείας προσαρμογής σε συχνές εναλλαγές καταστάσεων σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον, καλύτερα-κατάλληλα εξοπλιστικά προγράμματα που θα εξασφαλίζουν το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα με τη μικρότερη δυνατή θυσία και συγκρότηση ολοκληρωμένης-πλήρους Στρατιωτικής Στρατηγικής μεγάλου «ειδικού βάρους» για προφανείς λόγους, καθόσον πέρα των άλλων θα είναι προϊόν πολλών και διαφορετικών απόψεων μέσα από τις οποίες πάντα εξάγεται η βέλτιστη λύση.

    94. Εξορθολογισμός στρατιωτικών δομών

    • Σε συνδυασμό με την προηγούμενη πρόταση, απαιτείται η εκπόνηση μελέτης για την -από μηδενικής βάσης – οργάνωση των ενόπλων δυνάμεων, με βάση τις πραγματικές απαιτήσεις, στο πλαίσιο δημιουργίας ενόπλων δυνάμεων ικανών να αποτρέψουν κι αν απαιτηθεί να αντιμετωπίσουν με επιτυχία τις, με σαφήνεια προσδιορισμένες, απειλές σε βάρος των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.
    • Μέσα από την διαδικασία αυτή θα προκύψουν οι πραγματικές ανάγκες σε προσωπικό, που θα προσδιορίσουν και το ύψος της στρατιωτικής θητείας, ένα θέμα ιδιαίτερα σοβαρό, που επηρεάζει το αξιόμαχο των ενόπλων δυνάμεων αλλά και τις ζωές των παιδιών μας και την κοινωνία και ως εκ τούτου δεν χωρά προχειρότητες. Το ύψος της θητείας, μέσα από την προαναφερόμενη διαδικασία, θα πρέπει να είναι το ελάχιστο δυνατόν και πλήρως αιτιολογημένο.

    95. Προσωπικό Ένοπλων Δυνάμεων

    • Οι ένοπλες δυνάμεις είναι ένας ανθρωποκεντρικός οργανισμός και θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στο προσωπικό σε ότι αφορά ζητήματα δικαιοσύνης και αξιοκρατίας, τόσο για τα μόνιμα στελέχη όσο και για τους κληρωτούς που για 9-12 μήνες βάζουν στην άκρη τα όνειρά τους και καλούνται να υπηρετήσουν την Πατρίδα τους.
    • Η αξιοκρατία στις μεταθέσεις και στις προαγωγές θα πρέπει να εξασφαλίζεται μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες-διεργασίες, σαφώς προσδιορισμένες και θεσμοθετημένες κι όχι με ευχολόγια.
    • Οι Στρατιωτικοί αποτελούν ιδιαίτερη κατηγορία δημοσίων υπαλλήλων και πρέπει να αμείβονται ανάλογα με τις δυσκολίες και τους κινδύνους του επαγγέλματός τους. Δεν είναι λογικό ο μισθός του Αρχηγού των Ενόπλων Δυνάμεων να είναι μικρότερος από έναν Πρόεδρο επαρχιακού Πρωτοδικείου. Η οικονομική ενίσχυση θα πρέπει να περιλαμβάνει την επίλυση του στεγαστικού προβλήματος των στελεχών που αναγκάζονται κάθε 2-3 χρόνια να μετακινούνται με τις οικογένειές τους, πολλές φορές σε περιοχές που η προσφορά δεν καλύπτει τη ζήτηση με ότι αυτό συνεπάγεται στο ύψος του ενοικίου.
    • Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για τους κληρωτούς που καλούνται να υπηρετήσουν την πατρίδα τους και αφήνουν πίσω τους οικογένειες με σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Στους οικονομικά αδύναμους θα πρέπει να εξασφαλίζεται δωρεάν μετακίνηση σε κάθε άδειά τους αλλά και ανάλογο μηνιαίο μισθό.

    96. Εξοπλιστικά προγράμματα

    • Τα εξοπλιστικά προγράμματα πρέπει να αποτελούν προϊόν της Εθνικής Στρατιωτικής Στρατηγικής, όπως αυτή θα προκύπτει από τη διαδικασία που προαναφέρθηκε στις προτάσεις 93 και 94, και θα πρέπει να πραγματοποιούνται στη βάση της επίτευξης του μέγιστου δυνατού αποτελέσματος με το μικρότερο δυνατό κόστος.
    • Ο αναγκαίος για την εθνική οικονομία περιορισμός των αμυντικών δαπανών, περνά μέσα από το κτύπημα της διαφθοράς και την ανάπτυξη της εγχώριας παραγωγής και σχεδιασμού αμυντικών συστημάτων. Προορισμός των εξοπλιστικών προγραμμάτων είναι η θωράκιση της χώρας και όχι του διεφθαρμένου παλαιοκομματισμού.

    97. Αμυντική βιομηχανία

    • Η εγχώρια βιομηχανία πρέπει να έχει στη διάθεσή της τον χρόνο που απαιτείται για να προετοιμάζει την συμμετοχή της σε διαγωνισμούς προμηθειών
    • Η εγχώρια αμυντική βιομηχανία έχει στρατηγική σημασία για τη χώρα και την οικονομία, λόγω των μεγάλων αμυντικών δαπανών στις οποίες αναγκαστικά υποβάλλεται η Ελλάδα. Η παραπέρα ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας και έρευνας θα συνεισφέρει θετικά στην Ελληνική οικονομία.
    • Οι υπάρχουσες μονάδες που ανήκουν σήμερα στο κράτος, θα πρέπει να αξιολογηθούν και να καταστούν βιώσιμες είτε στα πλαίσια του δημοσίου είτε στα πλαίσια του ιδιωτικού τομέα Η ιδιωτικοποίηση της αμυντικής βιομηχανίας δεν σημαίνει μηδενικό έλεγχο από τον στρατό ή απώλεια απορρήτων.
    • Η έρευνα στον τομέα της αμυντικής τεχνολογίας, βασική και αναγκαία για τη σωστή ανάπτυξη εγχώριας παραγωγής και τη μείωση του κόστους, πρέπει να ενισχυθεί.

    98. Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων

    • Η προσπάθεια της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των ΕΔ, ύστερα κι από την ενοποίησή της υπό το ενιαίο Ταμείο Εθνικής Άμυνας, θα πρέπει να ολοκληρωθεί σύντομα. Υπήρξε αδικαιολόγητα μεγάλη καθυστέρηση.
    • Η αξιοποίηση θα πρέπει να περιλαμβάνει παραχώρηση μέρους στις τοπικές κοινότητες (Δήμους) για δημιουργία πάρκων και χώρων πρασίνου με ρήτρα αξιοποίησης, ώστε να μην ξαναδούμε εικόνες εγκαταλελειμμένων στρατοπέδων που στο παρελθόν παραχωρήθηκαν σε δήμους.
    • Αποτελεί ίσως μοναδική ευκαιρία, μέσω της αξιοποίησης, η επίλυση του στεγαστικού προβλήματος των στελεχών αλλά και της συντήρησης των υφισταμένων στρατοπέδων χωρίς επιβάρυνση του κρατικού Π/Υ.
    • Μια άλλη πρόταση είναι οι χώροι που θα απελευθερωθούν στην ύπαιθρο να χρησιμοποιηθούν για χρήσεις που απαιτούν μεγάλες ενιαίες εκτάσεις, όπως πρότυπα συνεταιριστικά βιολογικά αγροκτήματα, αμπελώνες, ενεργειακά πάρκα κλπ.

  32. Ο/Η Νικος λέει:

    Το παιδί μου σπουδαζη στην Αγγλία όπου και μένει απο τα 15 του τωρα 21εστειλε τα δικαιολογιτικα στην εκει προξενείο για να τα σταλούν στη Κέρκυρα αλλά δεν εστάλησαν ποτέ και ο στρατός του έβαλε 6000 πρόστιμο !ειμαστε μια φτωχή οικογένεια με πολλά προβλήματα δώστε μια εξήγηση στο θέμα έλεος !

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s