Πολεμώντας στην Κύπρο – Μύθοι και Πραγματικότητες

Το άρθρο που ακολουθεί δημοσιεύτηκε στις 17 Απριλίου 2021 στην πολύ ενδιαφέρουσα ιστοσελίδα «Άμυνα και Γεωστρατηγική«. Αναδημοσιεύεται εδώ, όχι τόσο γιατί συμφωνούμε κατ’ ανάγκην με όλες τις θέσεις που εκφράζει (με άλλες συμφωνούμε περισσότερο, με άλλες λιγότερο), αλλά γιατί διέπεται από την ορθή γενική σύλληψη της στρατιωτικής κατάστασης στην Κύπρο, και, επιπλέον, από την πολιτική αντίληψη για την άμυνα της Κύπρου την οποία συμμεριζόμαστε απολύτως: η Κύπρος δεν είναι άθυρμα της τουρκικής στρατιωτικής ισχύος, και πολύ περισσότερο, δεν επιτρέπεται, ούτε δικαιολογείται να αντιμετωπίζει με φόβο την Τουρκία. Και τα δύο αυτά είναι πάντα σημαντικά, αλλά εν όψει της Πενταμερούς, είναι κρίσιμα.

Η ατυχέστατη δήλωση του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας (Κ.Δ.) στην οποία αναφέρθηκε πως «μια στρατιωτικοποίηση της κρίσης με την Τουρκία θα ήταν καταστροφική για τον Κυπριακό Ελληνισμό» και πως «η Κύπρος αποτελεί την αχίλλειο πτέρνα του Ελληνισμού» αποτέλεσε την αφορμή για τη δημοσίευση πληθώρας αναλύσεων και «αναλύσεων» σχετικά με την ικανότητα της Κ.Δ να αμυνθεί απέναντι στην Τουρκία.

Από τις δηλώσεις του Ν. Αναστασιάδη (δείτε εδώ), προκύπτουν μεγάλα ερωτηματικά. Ο Πρόεδρος της Κ.Δ εκφράζει προσωπικές του απόψεις ή αυτή είναι η ενημέρωση που έχει από του συμβούλους του; Ποια η θέση του ΓΕΕΦ για τις δηλώσεις αυτές; (Πηγή φωτογραφίας: Liberal.gr)

Αναφερόμαστε σε αναλύσεις και «αναλύσεις», διότι δυστυχώς υπήρξαν αρκετές προχειροδουλειές που αναρτήθηκαν σε ιστοσελίδες μεγάλης επισκεψιμότητας. Εάν η συγκυρία ήταν διαφορετική, δεν θα μπαίναμε στο παιχνίδι της αντιπαράθεσης και αποδόμησης των «αναλύσεων» αυτών, αλλά θεωρούμε πως στον προθάλαμο της «άτυπης Πενταμερούς» που έχει προετοιμαστεί από τους πάντα «καλοπροαίρετους» ξένους, είναι καθήκον μας να αποκαταστήσουμε την αλήθεια.

Οι Έλληνες (Ελλαδίτες, Κύπριοι και οι υπόλοιποι εν τω κόσμω) έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν την πραγματικότητα, ώστε να θωρακίζονται από τον κάθε είδους ψυχολογικό πόλεμο στον οποίο υποβάλλονται, είτε αυτός προκύπτει από οργανωμένα σύνολα, είτε από την ελαφρότητα ενός στρατιωτικού αναλυτή που προκειμένου να προλάβει τα χρονοδιαγράμματα που έχει λάβει από τις ιστοσελίδες που συνεργάζεται, μας ρίχνει στα μούτρα τρεις παραγράφους τις οποίες τις έγραψε μεταξύ φραπέ και τσιγάρου.

ΜΥΘΟΣ 1: Ο τουρκικός στρατός στην Κύπρο έχει την απόλυτη υπεροχή.

Αρχικά θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ο ορθός όρος με τον οποίο αναφερόμαστε στον τουρκικό στρατό στην Κύπρο, είναι δυνάμεις Κατοχής (δ.Κ).

Γενικά:

Στη γραμμή αντιπαράθεσης (Γ.Α.) Ελλάδος-Κύπρου με την Τουρκία, υπάρχουν τέσσερα Θέατρα Επιχειρήσεων (Θ.Ε), καθένα από τα οποία παρουσιάζει ιδιαιτερότητες (οι οποίες δεν θα αναλυθούν στo παρόν πόνημα). Αυτά είναι:

  • Το χερσαίο με τα πολλά υδάτινα κωλύματα Θ.Ε του Έβρου – Αν. Θράκης,
  • Το θαλασσοχερσαίο Θ.Ε του Αιγαίου
  • Το κατά κύριο λόγο θαλάσσιο Θ.Ε του συμπλέγματος της Μεγίστης – Αν. Μεσογείου
  • Το χερσαίο Θ.Ε της Κύπρου.

Αποτελεί σφάλμα για έναν στρατιωτικό αναλυτή η ανεξάρτητη μελέτη ενός μόνο από τα πιο πάνω Θ.Ε και η προσπάθεια εξαγωγής μεμονωμένων συμπερασμάτων. Κι αυτό γιατί μπορεί τα τέσσερα αυτά Θ.Ε. να έχουν τις ιδιαιτερότητες τους και να είναι ξεχωριστά, αποτελούν όμως συγκοινωνούντα δοχεία. Ακριβώς στο σημείο αυτό δένει η δήλωση του Α/ΓΕΕΘΑ πως οποιοδήποτε σημειακό επεισόδιο θα επεκταθεί σε όλο το μήκος της γραμμής αντιπαράθεσης. Ουσιαστικά η δήλωση αυτή είναι το κλειδί.

Έχοντας ως βάση τα προαναφερθέντα, θα εστιάσουμε στο Θ.Ε. της Κύπρου.

Οι Δυνάμεις:

Στη νήσο Κύπρο υπάρχουν ήδη από την περίοδο της ειρήνης από τη μια η Εθνική Φρουρά (Ε.Φ) με την ΕΛΔΥΚ και από την άλλη οι δυνάμεις Κατοχής (δ.Κ). Αποτελεί μέγα σφάλμα αυτό που αναφέρεται σε πολλές αναλύσεις, πως το ισοζύγιο δυνάμεων (Ισ.Δυν.) είναι δραματικά υπέρ των δ.Κ. Αν μελετήσουμε το Ισ.Δυν. (δείτε εδώ) θα αντιληφθούμε πως σε πολλούς τομείς η ΕΦ υπερτερεί των δ.Κ και οπωσδήποτε το γινόμενο μαχητικής ισχύος δεν είναι υπέρ των δ.Κ. Ακόμη και σήμερα που έχουν συμπληρωθεί σχεδόν 20 έτη εξοπλιστικής απραξίας από τη μεριά της Ε.Φ, φαινόμενο απαράδεκτο, το Ισ.Δυν. διατηρείται.

Μιλάμε πάντοτε για το Ισ.Δυν. μεταξύ Ε.Φ και δ.Κ, των δυνάμεων δηλαδή που βρίσκονται επί της νήσου.

Από πλευράς ανθρωπίνων πόρων, οι δ.Κ έχουν καταφέρει να επιτύχουν την αναλογία 1:3 η οποία απαιτείται για έναν Σχηματισμό που θα επιτεθεί. Αν, όμως, ολοκληρωθεί η επιστράτευση της Κ.Δ., η αναλογία μειώνεται στο 1:1,5. Αξίζει δε να αναφερθεί, πως τα τελευταία έτη η ενεργή δύναμη της Ε.Φ. έχει μειωθεί σε ποσοστό περίπου 20% σε σχέση με την πενταετία 2010-2015 λόγω μείωσης της θητείας, ενέργεια που υπήρξε απαράδεκτη. Αντίστοιχη μείωση παρουσιάζει η δύναμη των δ.Κ. λόγω χρησιμοποίησης μονάδων σε άλλα Θ.Ε. που εμπλέκεται η Τουρκία, γεγονός που πραγματικά δημιουργεί ερωτηματικά σχετικά με τον 2ο σε προσωπικό στρατό του ΝΑΤΟ.

  Ισραηλινής κατασκευής μη επανδρωμένο όχημα Aerostar της ΕΦ. Τα συγκεκριμένα UAVs χαρακτηρίζονται από τη μεγάλη αυτονομία αλλά και από την έλλειψη δυνατότητας να φέρουν οπλικό φορτίο. Ωστόσο, η χρήση τους θα δώσει τη δυνατότητα στους επιτελείς της ΕΦ να εισέλθουν στη φιλοσοφία των μη επανδρωμένων, ώστε αυτοί με τη σειρά τους να εκπονήσουν τα σχέδια αντιμετώπισης των τουρκικών. (Πηγή φωτογραφίας :aeronautics-sys.com)

Η φύση των αποστολών σε συνάρτηση με το έδαφος των επιχειρήσεων:

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να βάλουμε στη ζυγαριά του Ισ.Δυν. τη φύση των αποστολών που η κάθε πλευρά θα αναλάβει σε συνάρτηση με τον παράγοντα έδαφος.

Οι Ελληνικές Δυνάμεις θα αναλάβουν κατά κύριο λόγο αποστολές Άμυνας με σκοπό τις αντεπιθέσεις στον κατάλληλο τόπο και χρόνο. Οι δε δ.Κ. θα κληθούν να αναλάβουν επιθετικές αποστολές. Εδώ να ξεκαθαρίσουμε κάτι που ερμηνεύεται με λάθος τρόπο από αναλυτές που δεν έχουν στρατιωτικές καταβολές. Οι Ελληνικές Δυνάμεις στην Κύπρο δεν θα αναλάβουν αμυντικές επιχειρήσεις επειδή έτσι αναγκάζονται από τις κατοχές δυνάμεις, αλλά από επιλογή.

Πηγή: Χάρτης από google maps, επεξεργασμένος από τη συντακτική ομάδα

Στον πιο πάνω χάρτη, με ανοιχτό κόκκινο φαίνονται οι κατεχόμενες περιοχές, στις οποίες δεσπόζει η οροσειρά του Πενταδακτύλου. Η λωρίδα γης που οριοθετείται από τις βόρειες πλαγιές της οροσειράς αποτελεί ένα σοβαρό πλεονέκτημα για τις δ.Κ καθώς προσφέρει απυρόβλητο και επιπλέον διαθέτει κρίσιμες εγκαταστάσεις (λιμένας Κερύνειας, κ.α.). Η έκταση όμως νοτίως της οροσειράς (πεδιάδα Μόρφου, κατεχόμενη επαρχία Λευκωσίας και πεδιάδα Μεσαορίας) είναι ένα τεράστιο πεδίο βολής για τις Ελληνικές Δυνάμεις καθώς είναι αναπεπταμένη και περιορισμένου βάθους.

Επιπλέον, οι δ.Κ., λόγω του περιορισμένου εμβαδού της περιοχής βορείως της οροσειράς, είναι υποχρεωμένες να τον έχουν στρατωνισμένο τον κύριο όγκο των δυνάμεων ελιγμού στο τμήμα νοτίως αυτής, και μάλιστα από την περίοδο της ειρήνης. Επίσης στην περιοχή αυτή βρίσκονται τα τρία παράνομα αεροδρόμια (Α/Δ). Αυτό της Τύμπου, το οποίο είναι το μεγάλο Α/Δ του ψευδοκράτους που χρησιμοποιείται για τις πολιτικές πτήσεις και απέχει 5 χλμ. από τη Γραμμή Αντιπαράταξης (Γ.Α.), το Α/Δ του Λευκονοίκου που απέχει 20 χλμ. από τη Γ.Α. καθώς κι ένας διάδρομος αποπροσγειώσεων μήκους 1,3 χλμ στο χωριό Κρηνί που απέχει 9 χλμ. από τη Γ.Α.. Και τα τρία Α/Δ βρίσκονται εντός βεληνεκούς του Πυροβολικού της Ε.Φ.

Εδώ δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τον οικοδομικό οργασμό που έχει λάβει χώρα στο νησί τα τελευταία 40 χρόνια και στις δύο πλευρές, που αναμφίβολα αποτελεί πλεονέκτημα για τον εκάστοτε αμυνόμενο. Επιπλέον αυτού, το οδικό δίκτυο σε όλο το νησί είναι από ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ έως ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ακόμη και στις ορεινές περιοχές, παράγοντας που προσδίδει πλεονέκτημα σε αυτόν που διατηρεί την πρωτοβουλία των κινήσεων.

Τονίζουμε ξανά ότι πολύ σημαντικό στοιχείο είναι το περιορισμένο βάθος των κατεχομένων, που σημαίνει ότι η Διοίκηση ΠΒ της Ε.Φ. μπορεί να βάλει πυρά σε όλο το μήκος και πλάτος των Κατεχομένων. Στον χάρτη που ακολουθεί, αποτυπώνεται του λόγου το αληθές.

Πηγή: Χάρτης από google maps, επεξεργασμένος από τη συντακτική ομάδα

Ακολουθούν κάποιες φωτογραφίες που λήφθηκαν από τη διάβαση της Κλεπίνης (αλιευμένες από το διαδίκτυο) και απεικονίζουν το κατεχόμενο έδαφος νοτίως της οροσειράς του Πενταδακτύλου.

Στην πιο κάτω φωτογραφία φαίνεται το μέρος του ιδίου εδάφους, αλλά αυτή τη φορά από τη μεριά των ελευθέρων περιοχών.

Στο αναπεπταμένο έδαφος που φαίνεται στις φωτογραφίες, η πυκνότητα των δ.Κ. είναι 25 στρατιώτες / τετρ.χλμ. Επίσης υπάρχει ένα στρατιωτικό όχημα ανά 1,5 τετρ.χλμ. Έχουμε την εντύπωση ότι μάλλον αποτελεί πλεονέκτημα για την Ε.Φ. (αμυνόμενο) η τόσο υψηλή πυκνότητα των δυνάμεων Κατοχής. Άρα, όσα άρματα κι αν διαθέτουν οι δ.Κ, πάντοτε θα έχουν το μειονέκτημα ότι στρατωνίζονται και θα πρέπει να δράσουν σε τόσο αναπεπταμένα εδάφη, τα οποία στο σύνολό τους είναι εντός βεληνεκούς των πυροβόλων της Ε.Φ.!

Σχετικά με την ύπαρξη μεγάλων οικοδομικών συγκροτημάτων, είναι ξεκάθαρο πως δίδουν πλεονέκτημα στον εκάστοτε αμυνόμενο. Παραδείγματος χάριν, κτηριακά συγκροτήματα, όπως αυτό της φωτογραφίας, αποτελούν εκ κατασκευής φωλιές ελευθέρων σκοπευτών, παρατηρητών πυροβολικού ή και αντιαρματιστών που δύσκολα θα επισημανθούν και θα αντιμετωπιστούν από τον αντίπαλο.

Πραγματικότητα 1: Το έδαφος, (αναπεπταμένο για τον επιτιθέμενο και έντονα οικοδομημένο για τον αμυνόμενο) στο οποίο θα κληθούν να επιχειρήσουν οι δ.Κ., καθώς και η αμυντική φύση αποστολών που θα αναλάβει η Ε.Φ., σε συνδυασμό με ορισμένα οπλικά συστήματα που υπερέχουν αυτών του αντιπάλου (Mi-35p, T-80, Α/Α, Exocet) αποδεικνύουν πως παρά την 20ετή εξοπλιστική απραξία, η Ε.Φ. διατηρεί το Ισοζύγιο και σίγουρα οι δ.Κ δεν έχουν την απόλυτη υπεροχή.


ΜΥΘΟΣ 2: Η ΕΦ πρέπει να αγοράσει μαχητικά αεροσκάφη

Τα μαχητικά ΑΦ μιας πολεμικής αεροπορίας είναι η κορυφή του παγόβουνου. Κάτω από αυτά υπάρχουν και λειτουργούν πλήθος άλλα τμήματα τα οποία χρειάζονται χρόνια για να φτάσουν σε επιχειρησιακό επίπεδο.

Είναι λοιπόν άτοπο να συζητιέται κάτι τέτοιο αυτήν την εποχή που υπάρχουν άλλες μεγαλύτερες ανάγκες. Το σοβαρότερο πρόβλημα όμως είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και οι δ.Κ.: η έλλειψη βάθους πεδίου. Πόσοι από τους θιασώτες της αγοράς μαχητικών αεροσκαφών έχουν σκεφτεί ότι όλα τα Α/Δ της Κ.Δ. είναι εντός βεληνεκούς των βαλλιστικών πυραύλων και των βλημάτων stand off των ΤΕΔ;

Η μόνη ορθολογική λύση θα ήταν η αγορά ΑΦ και η μεταστάθμευση αυτών σε κάποιο Α/Δ της ελλαδικής επικράτειας. Και η μόνη ορθολογική άποψη είναι η αγορά καθαρόαιμων μαχητικών κι όχι τύπου Τ6 ή Tucano που αναγράφεται σε διάφορες «μελέτες» .

Πραγματικότητα 2: Απόκτηση μαχητικών ΑΦ (καθαρόαιμων και μόνο)  από την ΕΦ έχει νόημα μόνο αν αυτά σταθμεύουν σε Α/Δ της ΠΑ. Ναι θα το θέλαμε κι εμείς. Όμως αν η πολιτική ηγεσία καθορίσει συγκεκριμένα χρηματικά ποσά που μπορεί να διαθέσει για την αγορά οπλικών συστημάτων (εμείς διαφωνούμε με αυτή τη λογική και πιστεύουμε πως είναι καθήκον της πολιτείας να εξασφαλίζει όσα χρήματα απαιτούνται) , τότε υπάρχουν άλλες προτεραιότητες που θα πρέπει να υλοποιηθούν πριν η ΕΦ αποκτήσει μαχητικά. Ωστόσο, μια αγορά μαχητικών το 2021, θα επιφέρει επιχειρησιακά οφέλη γύρω στο 2030. Άρα;


Μύθος 3: Η ΕΦ δεν διαθέτει επαρκές Α/Α δίκτυο.

Είναι γεγονός πως η μη εγκατάσταση των S-300 στο νησί συνεχίζει και μας στοιχειώνει, τουλάχιστον στον ψυχολογικό τομέα.

Όμως πλέον στην εξίσωση μιας ενδεχόμενης πολεμικής αντιπαράθεσης στη μεγαλόνησο, έχουν υπεισέλθει μικρά ελικοφόρα με χαμηλό ίχνος ραντάρ που φέρουν περιορισμένο αριθμό κατευθυνόμενων βομβών (τα UAVs δηλαδή), τα οποία, ενώ συνιστούν απειλή για τα Α/Α συστήματα ακόμη και επιπέδου S-300, δεν είναι δυνατόν να αναχαιτιστούν από τα μεγάλα Α/Α.

A/A σύστημα BUK M1-2 της Ε.Φ, σε άσκηση με γαλλικά Rafale. Μαζι με τα TOR M1 αποτελούν την αιχμή του δόρατος της Α/Α της Κ.Δ. Θα πρέπει να εξεταστούν σενάρια αναβάθμισής τους (δείτε εδώ).

Εδώ παρατηρείται άλλη μία εσφαλμένη προσέγγιση. Είναι πολλοί που λένε: «Να ρίξω έναν πανάκριβο πύραυλο για να καταρρίψω ένα πολύ φθηνότερο UAV»;

Στις πολεμικές επιχειρήσεις δεν σκέφτεσαι την οικονομική αξία των μέσων που θα χρησιμοποιήσεις αλλά την μαχητική. Τι θέλουμε να πούμε με αυτό. Το πρόβλημα δεν είναι η τιμή ενός πυραύλου Patriot ή S-300 (αυτό το πρόβλημα έρχεται σε δεύτερο χρόνο, όταν θα χρειαστεί να αναπληρώσεις το απόθεμα των πυραύλων, αναπλήρωση θα γίνει κατά πάσα πιθανότητα μετά το πέρας των επιχειρήσεων), αλλά ο αριθμός διαθέσιμων βλημάτων. Όταν λοιπόν ως ΕΦ έχεις συγκεκριμένο αριθμό Α/Α βλημάτων BUK και TOR τα οποία έχουν ανώτερες πτητικές-επιχειρησιακές δυνατότητες, φροντίζεις ώστε τα συστήματα αυτά να πλαισιώνονται από άλλα περιφερειακά όπως για παράδειγμα τα εξαιρετικά Mistral. Τα περιφερειακά συστήματα τύπου Mistral τα οποία θα πρέπει ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να είναι διασυνδεδεμένα με τα υπόλοιπα Α/Α συστήματα, θα είναι αυτά που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τις απειλές με χαμηλότερες πτητικές δυνατότητες όπως τα UAVs, ώστε τα πιο ικανά, να αναχαιτίσουν τα εχθρικά ΑΦ και βαλλιστικούς πυραύλους.

Το συμπέρασμα, λοιπόν, είναι πως το Α/Α πλέγμα της ΕΦ μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικό ακόμη και χωρίς τους S-300 (αν βέβαια αποκτούνταν κι ένα τέτοιο ή παρόμοιο σύστημα, θα ήταν ευχής έργο, και μάλιστα μεγαλύτερης προτεραιότητας από την απόκτηση μαχητικών ΑΦ), αρκεί τα συστήματα να είναι διασυνδεδεμένα. Είναι κομβικής σημασίας η απόκτηση και η πλήρης επιχειρησιακή αξιοποίηση των Mistral (σχετικά δείτε εδώ) λόγω του ότι τα συστήματα αυτά είναι οικονομικά, έχουν ευρύ φάκελο εμπλοκών, και μπορούν να επιχειρούν με τη μέθοδο του αντάρτη (κρύβομαι – χτυπώ – κρύβομαι – ξαναχτυπώ).

Τα Α/Α Mistral επί οχήματος είναι ιδανικά για το έδαφος επιχειρήσεων της Κύπρου. Μικρά, ευέλικτα, ευκόλως αποκρύπτονται και εμπλέκουν στόχους ως τα 22.000 πόδια που σημαίνει ότι εντός του φακέλου αποστολής τους περιέχονται ελικόπτερα, επιθετικά ελικόπτερα και UAVs που σίγουρα θα δράσουν στον ουρανό της Κύπρου. Οι τελευταίες εξελίξεις από την MBDA δίνουν τη δυνατότητα στο ΓΕΕΦ να τοποθετήσει τέτοια οπλικά συστήματα στα σκάφη του και να προσβάλει ακόμη και στόχους επιφανείας όπως ταχύπλοα (δείτε εδώ ). Η απόκτησή τους από την ΕΦ ήταν μια άριστη κίνηση.

Επίσης, στο κομμάτι της Α/Α, η ΕΦ θα πρέπει να προχωρήσει με την τοποθέτηση επί οχημάτων όσων Α/Α πυροβόλων διαθέτει και αυτή τη στιγμή είναι ρυμουλκούμενα. Τα πυροβόλα υπάρχουν. Τα έχουμε ήδη. Μελέτες για τοποθέτηση αυτών επί οχημάτων κυκλοφορούν πάμπολλες (δείτε εδώ). Να σημειωθεί πως τα πυροβόλα, και ιδιαίτερα εκείνα που μπορούν να φέρουν εξελιγμένα πυρομαχικά, έχουν αρχίσει να ξαναβρίσκουν τον χώρο τους στα σύγχρονα πεδία, εξοπλισμένα πάντα με σύγχρονα συστήματα παρακολούθησης και σκόπευσης, και φυσικά διασυνδεδεμένα με το υπόλοιπο Α/Α δίκτυο, λόγω του οτι τα περισσότερα UAVs είναι ουσιαστικά ελικοφόρα αεροχήματα. Σχετικά με το ιστορικό των Α/Α συστημάτων ΓΕΕΦ-ΓΕΕΘΑ και Τουρκίας, διαβάστε εδώ.

Πραγματικότητα 3: Η ΕΦ διαθέτει ένα αρκετά καλό Α/Α δίκτυο, το οποίο με κάποιες άμεσες και οικονομικές κινήσεις μπορεί να γίνει πολύ αποτελεσματικότερο. Αντίθετα, οι κ.Δ. είναι γυμνές στον τομέα αυτό (είναι ισως η πρώτη φορά που γράφεται δημόσια) και εκτιμούμε ότι θα αρχίσουν να εξοπλίζονται από το 2022 και έπειτα, που θα ξεκινήσουν οι πρώτες παραδόσεις HISAR και Korkut.


ΜΥΘΟΣ 4: Τα τουρκικά UAVs θα καταστρέψουν την Ε.Φ. όπως κατάστρεψαν και τους Αρμενίους στο Αρτσάχ.

Λεπτομερείς αναλύσεις περί των τουρκικών UAVs μπορεί κανείς να βρει εδώεδώ κι εδώ. Είναι σίγουρο, πως ένα μεγάλο ποσοστό των UAVs που διαθέτει η Τουρκία θα χρησιμοποιηθούν στο Θ.Ε. της Κύπρου.

Με βάση τα συμπεράσματα από τις τρεις πολεμικές επιχειρήσεις στις οποίες οι τούρκοι έχουν χρησιμοποιήσει τα UAVs τους (Συρία, Λιβύη, Αρτσάχ) η ιεράρχηση των στόχων κατά των οποίων αυτά θα επιχειρήσεων είναι η εξής:

  • Επίγεια ραντάρ της Ε.Φ.,
  • Α/Α συστήματα Ε.Φ., ( Buk M1-2, TOR M1, Skyguard, Atlas)
  • Παράκτιες Συστοιχίες Exocet
  • ΕΛΔΥΚ
  • Αυτοκινούμενα συστήματα Πυροβολικού (ΠΒ) (Nora B52, M2000G Zuzana)
  • Λοιπά συστήματα ΠΒ και Άρματα Μάχης (Τ-80, ΑΜΧ)
  • Περιοχές Διοικητικής Μερίμνης
  • Συγκεντρώσεις προσωπικού και λοιπά κρίσιμα συστήματα (Αντιαρματικά).

Ο στόλος των ΤΕΔ σε UAVs είναι:

ANKA-B: 20 συστήματα

ANKA-S: 16 συστήματα

ANKA-Ι:9 συστήματα

ΤΒ 2: Θεωρούμε ότι οι απώλειες (περί τα 20 με 25 αεροχήματα) έχουν ήδη καλυφθεί, οπότε μιλάμε για έναν στόλο 110 ολοκληρωμένων συστημάτων στον οποίο θα πρέπει να προστεθούν 12 με 15 συστήματα για το πρώτο εξάμηνο του 2021, και από εκεί και έπειτα, θα πρέπει να προστίθενται 24 με 30 ολοκληρωμένα συστήματα ανά εξάμηνο.

Heron: 8

Τονίζουμε το γεγονός πως ο προαναφερθείς αριθμός UAVs είναι ο συνολικός αριθμός που διαθέτουν οι 3 κλάδοι (Τουρκικός στρατός, ναυτικό, αεροπορία), η Στρατοχωροφυλακή καθώς και η ΜΙΤ, και που θα χρησιμοποιηθούν και στα τέσσερα Θ.Ε.

Στις αναλύσεις που κυκλοφορούν περί Κύπρου, υπογραμμίζεται ότι τα τουρκικά UAVs την περίοδο των επιχειρήσεων θα απογειώνονται από τα παράνομα Α/Δ των κατεχομένων. Στην παρούσα ανάλυση έχουμε ξεκαθαρίσει πως όλα τα παράνομα Α/Δ των Κατεχομένων είναι εντός βεληνεκούς των πυροβόλων, και κάποια και των όλμων, της Ε.Φ.  Η χρήση των παρανόμων Α/Δ θα γίνει μόνο κατά την περίοδο της ειρήνης, όπως και γίνεται. 

Στον πίνακα παρουσιάζονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά των UAVs που υπηρετούν ήδη ή πρόκειται να εισέλθουν σε υπηρεσία σύντομα, από τις ΤΕΔ.

Εκτιμούμε πως οι τούρκοι χρησιμοποιούν τα μη επανδρωμένα τους σε ομάδες κρούσεως. Κάθε ομάδα έχει «χρεωμένη» μια περιοχή δράσεως και διαθέτει ένα μη οπλισμένο αερόχημα με αποστολή την παρατήρηση-επισήμανση και κατάδειξη στόχων, και τρία ή τέσσερα οπλισμένα αεροχήματα που λαμβάνουν τα στοιχεία του στόχου μέσω link. Το αερόχημα «παρατηρητής» πετάει πιο χαμηλά. Είναι μη οπλισμένο προκειμένου να είναι ελαφρύτερο, συνεπώς και με μεγαλύτερη αυτονομία.

Με βάση τα προφίλ των πτήσεων που έχουμε μελετήσει από ανοιχτές πηγές (flight radar), το ύψος πτήσεως για αποστολές παρατήρησης κυμαίνεται από 14.500 πόδια ως 19.000 πόδια περίπου. Όμως το ύψος πτήσης των «παρατηρητών» εξαρτάται απόλυτα από τις καιρικές συνθήκες (ύψος νεφώσεων, ορατότητα, κλπ) και τη μορφολογία του εδάφους που παρατηρεί (θάλασσα, πεδιάδες, ορεινές περιοχές). Ένα άλλο πολύ σημαντικό στοιχείο που καθορίζει το ύψος πτήσεως είναι η ποιότητα των καμερών και αισθητήρων που αυτά φέρουν (διαβάστε μια εξαιρετική ανάλυση εδώ ).

Μη επανδρωμένο αερόχημα του Τουρκικού Ναυτικού που απογειώθηκε από το παράνομο Α/Δ του Λευκονοίκου και κατευθύνεται σε αυτό του Dalaman απέναντι από τη Ρόδο. Προσέξτε το ύψος πτήσης. (πηγή: χάρτης από flight radar)

Τα στοιχεία που οι κατασκευαστές παρουσιάζουν στο διαδίκτυο που αναφέρουν ύψη των 40.000ft και αυτονομίες των 27 ωρών, αφορούν «τουριστικές» πτήσεις υπό καλές καιρικές συνθήκες. ΔΕΝ ΑΦΟΡΟΥΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΦΙΛ ΠΤΗΣΕΩΝ.

Τα αεροχήματα «κυνηγοί» πετούν ψηλότερα και ίσως και πιο πίσω σε χώρους αναμονής και αναμένουν να λάβουν αποστολές από τους «παρατηρητές» ή χτυπούν στόχους ευκαιρίας. Εδώ να τονίσουμε πως οπλισμένα UAVs είναι τα ΤΒ2 Bayraktars τα οποία φέρουν 2 MAM-L και 2 MAM-C με μέγιστη εμβέλεια τα 8 χλμ. (νεότερες εκδόσεις των πυραύλων έχουν επιτύχει εμβέλεια 15 χλμ.) που καθοδηγούνται προς τον στόχο με συνεχή καταύγαση laser από το αερόχημα που τους εκτόξευσε ή κάποιο άλλο και τα ΑΝΚΑ- Β/S, δηλαδή δεν είναι fire & forget. Πιο ψηλά απ’ τις ομάδες κρούσεως πετούν αεροχήματα που διεξάγουν Ηλεκτρονικό Πόλεμο (EW).

Θεωρούμε ότι η ΕΦ θα αντιμετωπίσει κατά κύριο λόγο ΤΒ2 υποστηριζόμενα από ΑΝΚΑ – I και HERON, διότι τα ΑΝΚΑ B/S θα έχουν αποστολές ναυτικής κρούσεως στα Θ.Ε του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου.

Απομένει να δούμε τη διάρκεια πτήσεως των ομάδων κρούσεως προκειμένου να καταλήξουμε στον αριθμό των μη επανδρωμένων που θα πετούν συνεχώς στους κυπριακούς ουρανούς.

Από ανοιχτές πηγές παρατηρούμε ότι η διάρκεια των πτήσεων είναι 16 ώρες. Το λογικό είναι η μέγιστη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων πτήσεως προκειμένου να υπάρξει οικονομία στις αποπροσγειώσεις και τις αλλαγές «βάρδιας». Οι πτήσεις όμως αυτές των 16 ωρών είναι, όπως είπαμε και προηγουμένως, «τουριστικές». Σε περίοδο επιχειρήσεων τα UAVs θα πετούν με ένα πιο «άγριο» τρόπο, καθώς θα απαιτούνται ελιγμοί, αυξομειώσεις ταχύτητας κ.λπ. Επιπλέον, πολύ σημαντικός παράγοντας είναι τα αεροδρόμια που θα χρησιμοποιηθούν για τις επιχειρήσεις, καθώς από αυτόν καθορίζεται ο χρόνος παραμονής των μη επανδρωμένων άνωθεν της Κύπρου.

Οι  χρόνοι παραμονής που φαίνονται στον πιο πάνω πίνακα, είναι αυτοί των «τουριστικών» πτήσεων, έχοντας αφαιρέσει το χρόνο μετάβασης και επανόδου. Όπως όμως προαναφέραμε, οι επιχειρησιακές πτήσεις θα επιτρέπουν στα αεροχήματα μικρότερους χρόνους παραμονής οι οποίοι όμως δε μπορούν να υπολογιστούν, καθώς εξαρτώνται από παράγοντες που είναι μεταβλητοί.

Με μια υπόθεση εργασίας ότι θα πετάει το 66% (αυτό είναι απλώς μια υπόθεση καθώς το σίγουρο είναι ότι δε θα πετάει ταυτόχρονα το 100% των συστημάτων), μιλάμε για ταυτόχρονη χρήση 16-17 «παρατηρητών» και 65-66 «κυνηγών», επαναλαμβάνουμε, από τις Καστανιές ως την Αμμόχωστο. Εκτιμούμε πως μια εντελώς ομοιόμορφη διάταξη θα έστελνε στην Κύπρο 4-6 «παρατηρητές» και 16-24 «κυνηγούς» να πετούν καθ’ όλο το 24ωρο άνωθεν της νήσου. Αυτό βέβαια μεταβάλλεται σε σχέση με το πού θα λάβει χώρα η κύρια προσπάθεια των μη επανδρωμένων.

Πριν κλείσουμε το κεφάλαιο της συνιστάμενης από τα UAVs απειλής, θα θέλαμε να τονίσουμε πως ως αεροπορικό μηχάνημα, τα ΤΒ2 και ΑΝΚΑ είναι στην ουσία ένα ελαφρό ελικοφόρο αεροπλάνο. Μεγάλο τους πλεονέκτημα το χαμηλό ίχνος στα ραντάρ λόγω μεγέθους και σύγχρονων υλικών κατασκευής και σαφώς η συνεισφορά τους στο δικτυοκεντρικό πόλεμο.

Πραγματικότητα 4: Τα UAVs των ΤΕΔ, δύνανται να αλλάξουν το Ισ.Δυν. αν δεν προσεχθούν (αυτό δλδ. που οι αδελφοί Αρμένιοι δεν έπραξαν), αλλά στην παρούσα φάση οι αριθμοί τους δεν είναι ισοπεδωτικοί. Η Ε.Φ. μπορεί με συγκεκριμένες ΑΜΕΣΕΣ κινήσεις, να τα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά.


ΜΥΘΟΣ 5: Η τουρκική αεροπορία θα έχει το απόλυτο πλεονέκτημα.

Είναι γεγονός ότι ο καθοριστικός παράγοντας για την έκβαση των επιχειρήσεων θα είναι η αεροπορική υπεροχή σε καθένα από τα 4 Θ.Ε που προαναφέραμε.

Θα νικήσει αυτός που θα κυριαρχήσει στον αέρα.

Κι αυτό συμβαίνει διότι οι αεροπορικές δυνάμεις, είναι οι μόνες οι οποίες δύνανται να επιχειρούν μεταπηδώντας από το ένα Θ.Ε. στο άλλο και να διεξάγουν επιχειρήσεις πολλαπλού ρόλου (π.χ. αρχικά στρατηγική κρούση και στη συνέχεια, χωρίς να προσγειωθούν, αεροπορική υπεροχή).

Η απόσταση για τις αεροπορικές δυνάμεις είναι κάτι το σχετικό και πάντοτε υπολογίζεται σε συνάρτηση με τον χρόνο, ο οποίος για αυτές είναι εντελώς διαφορετικός από τον χρόνο για τις χερσαίες ή ναυτικές δυνάμεις.

Πιο γρήγορα φθάνει ένα F 16 της 115 ΠΜ στην Πάφο παρά ένας ουλαμός Τ-80 από τη Λεμεσό στη Λευκωσία.

Οι «θεοί» από τη Μοίρα «ΟΛΥΜΠΟΣ » προσγειώθηκαν στην Πάφο τον περσινό Αύγουστο, και οι Έλληνες της Κύπρου το χάρηκαν… Η τουρκική αεροπορία, τους είδε το βράδυ στις ειδήσεις.

Εάν, λοιπόν, υπάρχουν κάποιες δυνάμεις του ΓΕΕΘΑ που θα μπορέσουν να επιχειρήσουν στην Κύπρο, χωρίς αυτές να είναι προτοποθετημένες ή διατεταγμένες πριν την έναρξη των επιχειρήσεων, αυτές είναι οι αεροπορικές.

Η ΤΗΚ, αν καταφέρει και εξασφαλίσει την επιβίωση του στρατιωτικού Α/Δ του Ικονίου που της παρέχει το πλεονέκτημα της εγγύτητας (βρίσκεται 210 χλμ. εγγύτερα των 550 χλμ. που απέχει η Κρήτη), θα έχει το πλεονέκτημα για κάποια λεπτά της ώρας, κι αυτό όχι σε όλο το Θ.Ε. της Κύπρου. Όλα τα υπόλοιπα στρατιωτικά Α/Δ βρίσκονται σε ίσες αποστάσεις από την Κύπρο σε σχέση με την Κρήτη, και σημειώστε ότι οι επιχειρήσεις από αυτά, παρουσιάζουν μια υστέρηση σε σχέση με την ΠΑ στις περιοχές Νότια και Δυτικά της Πάφου.

Αλλά ας δεχτούμε ότι το πρώτο κύμα της ΤΗΚ θα υπερίπταται της Κύπρου για κάποια λεπτά της ώρας (υπό την απειλή πάντοτε των Α/Α της Ε.Φ), ώσπου να φθάσει η ΠΑ.

Από εκεί και έπειτα τι θα γίνει;

Πραγματικότητα 5: Θα δεχόμασταν από τους αγαπητούς «αναλυτές» να έγραφαν ότι η ΤΗΚ θα προσπαθήσει να αποκτήσει την υπεροχή άνωθεν της Κύπρου κι όχι να γράφουν μετά βεβαιότητας πως θα έχει το απόλυτο πλεονέκτημα.


ΜΥΘΟΣ 6: Το τουρκικό ναυτικό θα επιτύχει ναυτικό αποκλεισμό της Κύπρου.

Ας δούμε, κατ’ αρχήν, τι ονομάζεται ναυτικός αποκλεισμός.

«Ως ναυτικός αποκλεισμός ορίζεται ο αποκλεισμός της εχθρικής ακτογραμμής ή λιμανιών, έτσι ώστε να μην είναι δυνατή η είσοδος ή έξοδος πλοίων ή/και αεροπλάνων. Σκοπός του αποκλεισμού είναι η παύση μεταφοράς ανθρώπων και αγαθών προς και από την περιοχή που βρίσκεται υπό τον έλεγχο του αντιπάλου» (δείτε σχετικά εδώ ).Η απόκτηση νέων συστοιχιών Exocet και η αναβάθμιση των υπαρχόντων στο επίπεδο Block 3c έχουν προσδώσει στα συστήματα αυτά βεληνεκές της τάξεως των 180 χλμ.

Αν η ΕΦ κατορθώσει να χρησιμοποιήσει τα συστήματα αυτά με την τακτική του αντάρτη που αναφέραμε πιο πάνω ώστε να εξασφαλισθεί η επιβιωσιμότητά τους, αυτομάτως δημιουργεί μια φονική ζώνη πλάτους πέραν των 150 χλμ. από τις ακτές, μέσα στην οποία όποιο πλοίο του ΤΝ πλέει, δεν θα αισθάνεται καλά.

  Στον πιο πάνω χάρτη απεικονίζονται τα βεληνεκή τριων εκτοξευτών ΜΜ 40 Exocet Block 3c. Οι θέσεις εκτόξευσης είναι τυχαίες (Πάφος, Λάρνακα, Παραλίμνι). (Πηγή φωτογραφίας: helppost.gr) 

Όμως, στο σημείο αυτό θα θέλαμε να ασκήσουμε μεγαλύτερη πίεση στους αξιότιμους στρατιωτικούς αναλυτές που μας υποβάλλουν σε ένα συνεχές bullying με αυτά που γράφουν και τους ζητούμε να απαντήσουν στην εξής ερώτηση:

«Το ΤΝ διαθέτει τις μονάδες εκείνες που φέρουν τους κατάλληλους αισθητήρες και οπλικά συστήματα ώστε να επιτύχουν ναυτικό αποκλεισμό χωρίς ταυτόχρονα η ΤΗΚ να έχει επιτύχει Αεροπορική Υπεροχή»;

Η απάντηση είναι πως όχι.

Η Κ.Δ. δεν είναι η Λιβύη. Και πάνω από την Κύπρο η ΤΗΚ δε θα περάσει καλά. Έχουμε ήδη αναλύσει το κομμάτι αυτό.

Επιπλέον, το ΤΝ δεν είναι ο 6ος Στόλος. Τα μέσα του είναι συγκεκριμένα. Οι μονάδες που θα χρησιμοποιηθούν πέριξ της Κύπρου θα λείπουν από αλλού. Είπαμε οτι τα 4 Θ.Ε. είναι συγκοινωνούντα δοχεία.

Η Φ/Γ ΚΑΝΑΡΗΣ στο λιμάνι της Λεμεσού, το περασμένο καλοκαίρι. (πηγή φωτό: facebook)

Πραγματικότητα 6: Θα δεχόμασταν από τους αγαπητούς «αναλυτές» να έγραφαν ότι το ΤΝ θα προσπαθήσει να επιτύχει ναυτικό αποκλεισμό της Κύπρου. Αυτό ναι. Αποτυπώνει έναν Αντικειμενικό Σκοπό (ΑΝΣΚ). Όχι όμως να γράφουν ότι σίγουρα ο ναυτικός αποκλεισμός θα επιτευχθεί.

Εάν οι γείτονες επιχειρήσουν κάτι τέτοιο, θα κάνουν ένα πολύ μεγάλο δώρο στο ΠΝ/ΕΦ κυρίως λόγω διασποράς των δυνάμεων του ΤΝ.

Αν, τονίζουμε το αν, το ΓΕΕΘΑ εμπλακεί, «η νύχτα θα μυρίζει Παπανικολή».


Επίλογος – Συμπεράσματα

Το γεγονός είναι ότι ο τομέας στον οποίο έχουμε ηττηθεί είναι αυτός των Ψυχολογικών Επιχειρήσεων (Ψ.ΕΠ.). Και σε αυτό ευθυνόμαστε όλοι.

Οι τούρκοι πέτυχαν να μας πείσουν ότι τα Bayraktars είναι το απόλυτο υπερόπλο. Από τη δική μας πλευρά απουσιάζει ο αντίλογος. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά πληθαίνουν οι φωνές της ηττοπάθειας, η καθεμιά για τους δικούς της λόγους. Ναι, τα UAVs αποτελούν πλέον σημαντικό παράγοντα της εξίσωσης, αλλά για ρωτήστε τους αξιολάτρευτους γείτονες: θα προτιμούσαν αντί για  UAVs να είχαν Rafale ή όχι;

Ασφαλώς έχουν γίνει και πολλά λάθη. Για παράδειγμα δεν μπορούμε να αντιληφθούμε το γιατί μετά από τόσα χρόνια, η ΕΦ δεν εκκίνησε τη διαδικασία να τοποθετηθούν επί οχήματος οι Plamen και οι όλμοι. Λύσεις στις οποίες οι Κούρδοι έχουν προχωρήσει εδώ και πολλά χρόνια. Πόσο δύσκολο ή πόσο κοστοβόρο;

Εν πάση περιπτώσει, η Ε.Φ. δεν έχει χάσει το τραίνο – κάθε άλλο. Η γεωγραφία και η φύση των αποστολών που θα αναλάβει, καθώς και ορισμένα οπλικά συστήματα που όμοιά τους δεν διαθέτουν οι δ.Κ., της επιτρέπουν να διατηρεί την ισορροπία.

Επιπλέον, η Ε.Φ. (αν δεν το έχει ήδη πράξει, αλλά από τις κινήσεις που έχουν αρχίσει και υλοποιούνται από το 2017 και μετά, μάλλον το πράττει), θα πρέπει να αποκτήσει οπλικά συστήματα – πολλαπλασιαστές ισχύος (game changers) όπως βλήματα Non Line Of Sight, Περιφερόμενα Πυρομαχικά Καμικάζι, περισσότερα A/A τύπου mistral, ραντάρ αντιπυροβολικού, κατευθυνόμενα βλήματα πυροβολικού, το κόστος των οποίων δεν είναι απαγορευτικό.

Πάνω, διαφημιστική απεικόνιση των δυνατοτήτων έξυπνων βλημάτων τα οποία εκτοξεύονται από έναν φορέα και εμπλέκουν 16 στόχους διαφορετικού τύπου (εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας που βρίσκονται στο απυρόβλητο, Α/Α συστήματα, στρατώνες, πλοία, λιμάνια κ.λπ.
Παρατηρείστε την ομοιότητα του εδάφους στην απεικόνιση αυτή σε σχέση με το έδαφος πέριξ της Κερύνειας που απεικονίζεται στην κάτω φωτογραφία. Η Ε.Φ θα έπρεπε ίσως να έλθει σε επαφή με τους κατασκευαστές προκειμένου να μάθει αν τέτοιου είδους βλήματα μπορούν να φέρονται από μέσα τα οποία ήδη διαθέτει.

Παράλληλα όμως, η Ε.Φ. θα πρέπει να αρχίσει να σκέφτεται με σύγχρονο τρόπο και να προχωρήσει σε αλλαγές που και γρήγορες είναι, αλλά και αποτελεσματικές.

  • Η εκμετάλλευση της οικοδομικής υποδομής για χρήση χώρων διασποράς ή και επιστράτευσης,
  • η απόκτηση ομοιωμάτων (ναι σαν αυτά που ενοικιάζουμε στα partys των μωρών),
  • η οργάνωση του εδάφους υπό τα πρότυπα της Σουηδίας,
  • η εκπόνηση σχεδίων άμυνας προς όλες τις κατευθύνσεις (είναι εντυπωσιακό ότι κανείς ΙΣΩΣ δεν ασχολείται με την πιθανότητα αεροκίνητων επιχειρήσεων με ελικόπτερα στα μετόπισθεν της ΕΦ κι έχουν κολλήσει στα UAVs),
  • η τοποθέτηση επί οχημάτων των ΠΕΠ, Όλμων, Πυροβόλων και άλλες τέτοιου είδους,

είναι άμεσες λύσεις που αυξάνουν τον βαθμό επιβιωσιμότητας και αποτελεσματικότητας της Ε.Φ. και εξασφαλίζουν τον απαραίτητο χρόνο ώστε δυνάμεις του ΓΕΕΘΑ να εμπλακούν στο Θ.Ε. της Κύπρου.


Στον προθάλαμο της Πενταμερούς, (δεν το χάφτουμε ότι είναι άτυπη, μη μας υποτιμούν τόσο), το τίμιο για μια κυβέρνηση είναι να γνωρίζει την πραγματική κατάσταση και να λέει αλήθειες στο λαό. Πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, να καταλάβουν ότι φέρουν ευθύνη.

Αν αισθάνονται πως δεν διαθέτουν το ψυχικό σθένος να σταθούν στη γη που μας γέννησε, να επικαλεστούν λόγους υγείας και να μείνουν στο σπίτι τους (όπως λέει και το σλόγκαν).

Μην μας υποτιμούν όμως και μην προσπαθούν να μας πείσουν ότι η Κύπρος είναι η αχίλλειος πτέρνα του Ελληνισμού, διότι υπό προϋποθέσεις η Κύπρος μπορεί να γίνει το μεγάλο πλεονέκτημα.

6 Responses to Πολεμώντας στην Κύπρο – Μύθοι και Πραγματικότητες

  1. Ευτυχία Σιδέρη says:

    Ευχαριστούμε πολύ.
    Μιαν ερώτηση παρακαλώ: σε αντίθεση με όσους εκτιμούν οτι οι S400 αγοράστηκαν για να «κλειδώσουν» το Αιγαίο, πίστευα εξ αρχής πως είναι όπλο που στόχο έχει να αποκόψει αεροπορικώς την Κύπρο από την Κρήτη -και προστασία στις πυρηνικές εγκαταστάσεις. Πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο; Το σκεπτικό μου είναι πως στην νότια ακτή της Μικράς Ασίας το σύστημα θα απολαμβάνει προστασίας από τα τουρκικά αεροδρόμια, θα διαθέτει εγχώρια αντιαεροπορικά για την αυτοπροστασία του, και απρόσκοπτη εικόνα (χωρίς μεσολαβούντες ορεινούς όγκους) στη Μεσόγειο.

  2. Ανώνυμος says:

    Χαίρετε,
    δεν νομίζω ότι το θέμα του κ. Αναστασιάδη είναι οι στρατιωτικοί συσχετισμοί. Δεν έγινε αντιληπτό το γιατί είπα αυτά που είπε. Εγώ το αντιλαμβάνομαι ότι το μήνυμα του είναι προς την ελλαδική πλευρά και λέει το εξής: Κύριοι είστε αποφασισμένοι αν γίνει κάτι να μας βοηθήσετε? Εγώ μόνος μου σαν Κύπρος δεν μπορώ να σηκώσω το βάρος της ΑΟΖ και της υποστήριξης της. Εσείς θέλετε να με βοηθήσετε;
    Το αν μπορείτε το απαντάει το άρθρο. Το αν θέλει η ελλαδική πλευρά είναι το μεγάλο ερώτημα. Γιατί αν η ελλαδική πλευρά δεν πρόκειται να βοηθήσει τοτε οποιαδήποτε στρατιωτική κλιμάκωση από πλευρά μόνο της Κύπρου είναι και αυτοκτονία της.

  3. Θέμης Αγγελάκης says:

    Καλή Ανάσταση

    Στις Πέμ, 29 Απρ 2021, 02:16 ο χρήστης Βελισάριος έγραψε:

    Βελισαριος posted: » Το άρθρο που ακολουθεί δημοσιεύτηκε στις 17 Απριλίου > 2021 στην πολύ ενδιαφέρουσα ιστοσελίδα «Άμυνα και Γεωστρατηγική»

  4. @ Ευτυχία Σιδέρη,

    Το πού θα αναπτυχθεί το S400 στην πράξη είναι ένα ερώτημα και για την ίδια την ΠΑ, το οποίο απαντάται στην πράξη με πληροφορίες.

    Επί της αρχής, κινητό σύστημα είναι, άρα μπορούν όχι απλώς να το αναπτύξουν όπου κρίνουν, αλλά να το αναπτύξουν σε μία περιοχή και πριν από τις επιχειρήσεις να το μεταφέρουν σε άλλη.

    Σε ό,τι αφορά τις εκτιμήσεις για το πού είναι λογικό να το χρησιμοποιήσει η ΤΑ: η λογική λέει ότι η πρώτη της προτεραιότητα θα είναι να το αναπτύξει στη Δυτική Μικρασία, και μάλιστα όχι πολύ κοντά στα παράλια. Ο λόγος είναι ότι η πρώτη και βασική απειλή για την ΤΑ θα είναι οι επιθετικές επιχειρήσεις της ΠΑ για την καταστροφή των αεροδρομίων και του δικτύου επιτήρησης της ΤΑ στη Δυτική Μικρασία. Ο βασικός προβληματισμός είναι για το πόσο δυτικά (κοντά στα παράλια) ή κεντρικά (κοντά στην Άγκυρα) πρόκειται να αναπτυχθεί το σύστημα.

    Επειδή στον αεροπορικό αγώνα η -σχεδόν απόλυτη- προτεραιότητα δίνεται στις αεροπορικές επιχειρήσεις εναντίον της αντίπαλης αεροπορίας (στο δόγμα της ΠΑ χαρακτηρίζονται «Αεροπορικές Επιχειρήσεις Αντεπίθεσης», μάλλον ανακριβής απόδοση του «Offensive Counter Air»), τόσο η ΤΑ όσο και η ΠΑ αναμένουν ότι αρχικά θα στραφούν η μία εναντίον της άλλης όσο πιο αποφασιστικά γίνεται. Αυτό σημαίνει ότι αναμένεται (απλώς αναμένεται -το τι θα γίνει είναι άλλο θέμα) ότι η ΠΑ κατά προτεραιότητα θα προσπαθήσει να εξουδετερώσει την ΤΑ και μετά, σε δεύτερο χρόνο και ανάλογα με την εξέλιξη της αρχικής προσπάθειας, να ενεργήσει υπέρ του Πολεμικού Ναυτικού, του Ελληνικού Στρατού και της Εθνικής Φρουράς. Η τοποθέτηση των S-400 στη νότια ακτή της Μικρασίας θα σήμαινε ότι οι Τούρκοι εκτιμούν πως η ΠΑ θα επεδίωκε να αποκτήσει κάποιον βαθμό αεροπορικού ελέγχου στη Μεσόγειο πριν ξεκαθαρίσει τη μάχη για την εξουδετέρωση της ΤΑ, επιδίωξη που θα ήταν ανορθόδοξη. Μία τέτοια στάση θα μπορούσε να τηρείται από την ΠΑ (και να προκαλέσει την αντίστοιχη αντίδραση από την ΤΑ) μόνον στην περίπτωση που η ΠΑ έκρινε ότι μία κρίση μπορεί να είναι πχ αεροναυτική μόνο (στη ΝΑ Μεσόγειο) αλλά δεν πρόκειται να κλιμακωθεί σε πλήρη σύγκρουση. Εάν και η ΤΑ έκρινε σε κάποιο σενάριο ότι είναι αδύνατη η κλιμάκωση με επίθεση της ΠΑ εναντίον των αεροδρομίων της στα δυτικά/βορειοδυτικά, τότε μπορεί να ένιωθε την ασφάλεια να μεταφέρει τους S-400 στον νότο για να παρεμποδίζουν τη δράση της ΠΑ στην περιοχή της Μεσογείου. Αυτό όμως ενέχει μία πολύ επισφαλή εκτίμηση.

    Για να το πούμε απλά: καλό είναι η ΠΑ να έχει πληροφορίες για το πού είναι οι S400 και να μην αρκείται σε εκτιμήσεις.

  5. @ Ανώνυμος 29 Απριλίου 2021, 13:58

    Αγαπητέ, δεν ξέρω τι μπορεί να ήθελε να εννοήσει ως μήνυμα ο κ. Αναστασιάδης, ξέρω όμως τι είπε. Και αυτά που είπε αφορούσαν τη δυνατότητα της Κύπρου να αντιμετωπίσει στρατιωτικές ενέργειες της Τουρκίας.

    Εάν ο κ. Αναστασιάδης ήθελε να διαμηνύσει κάτι στην ελλαδική ηγεσία, δεν χρειαζόταν να κάνει έμμεσες δημόσιες δηλώσεις. Εξ όσων είναι δημοσίως γνωστό, τόσο ο κ. Αναστασιάδης όσο και το σύνολο της κυπριακής πολιτικής ηγεσίας έχει άμεση πρόσβαση τόσο στον κ. Μητσοτάκη όσο και στο σύνολο της ελλαδικής πολιτικής ηγεσίας. Η δική μου αντίληψη είναι ότι ο κ. Αναστασιάδης απευθύνθηκε στην κοινή γνώμη της Κύπρου.

  6. Προβοκάτωρ says:

    1) Υπεροχή ίσως διαθέτουν. Ειδικά δε, αν μετακινηθούν μισθοφόροι δίχως να τους πάρουν είδηση. Ερωτηματικό κατά πόσο είναι διατεθειμένοι να πολεμήσουν οι ιθαγενείς εντός και εκτός εισαγωγικών.
    Η διαφορές σε ΤΘ και ΠΒ πολύ μεγάλες αν και φαίνεται πως γίνεται κίνηση στο ΠΒ που πρέπει να συνεχιστεί πάση θυσία, πρωτίστως, με την προσθήκη καθοδηγούμενων βλημάτων (Krasnopol & συλλογές TopGun). Το ίδιο ισχύει και για την Ελλάδα αλλά φευ. Τα δε τροχοφόρα της ΕΦ, νεκροφόρες. Λύσεις υπάρχουν, αποδοτικές και όχι απαραίτητα ακριβές (συνέχιση της προμήθειας Milos BOV ή VBL) αλλά και αυτοί έψαχναν για νέο τουφέκι…
    Σαφώς και ενδεχόμενη προσθήκη του SPike-nlos, διώχνει μεγάλα προβλήματα από την μέση (ΑΜΧ, Μολφ, Κασκαβελ,Τζαραρακα).
    Τώρα που μπορούν να μπουν οι Όλμοι των 120mm είναι θέμα μεγάλο και ενδεχόμενο αίτημα προς φίλους και συμμάχους αμερικαλέοντες, για αποδέσμευση της χρήσης Μ-113 ως αμυντικό σύστημα, θα έλυνε το πρόβλημα. Για τους Όλμους E-44E1, πρέπει να βρεθεί και εδώ κάποιο όχημα.

    2) Θα μπορούσε ίσως να αγοραστούν τα Μ2000 και να εκσυγχρονιστούν μερικώς και να τα επιχειρούν συνταξιούχοι της ΠΑ. Αλλά δεν είναι ψηλά στην λίστα των προτεραιοτήτων το θέμα.

    3) Ίσως όχι τόσο πυκνό όσο θα έπρεπε; Διασυνδεδεμένο επαρκώς; Και πάλι η προμήθεια των Mistral έρχεται να αποκαταστήσει ζητήματα τα οποία θα μπορούσε να λυθούν με ακόμη αποδοτικότερο τρόπο, με την προσθήκη του Super-Vulcan (https://www.iai.co.il/p/super-vulcan). Σίγουρα το S300 δεν συνιστά πανάκεια αλλά θα έλυνε ζητήματα. Αν και στην παρούσα φάση, θα έπρεπε να μελετάται ήδη, η ανταλλαγή των Skyguard της ΕΦ με τα Crotale της ΠΑ-ΠΝ, τα οποία σημειωτέων, γίνονται αυτοκινούμενα στη νέα έκδοση τους.

    4) Βλ. 3 και κυρίως η απόκτηση μέσων επιτήρησης και η/π. Έκαναν καλή δουλειά τα βίντεο που μετέδιδαν εικόνα των προσβολών ενώ η στοχοποίηση γινόταν από άλλα μέσα…

    5) Στην ουσία, Ικόνιο και Ινστιρλίκ είναι εγγύτερα στην Πάφο από ότι η Κάρπαθος, περίπου 125nm. Και εδώ κολλάνε τα Meteorόπουλα.

    6) Τραγική η κατάσταση. Και ενώ μπορούν να αποκτήσουν 3-4 OPV (ενδεικτικά το DAMEN OPV 1800 https://products.damen.com/-/media/Products/Images/Clusters-groups/Naval/Offshore-Patrol-Vessel/OPV-1800/Documents/Offshore_Patrol_Vessel_1800_DS.pdf κόστισε 50εκ. € ανά μονάδα σε πρόσφατη παραγγελία από το ναυπηγείο στην Ρουμανία που δεν προλαβαίνει να ναυπηγεί, ενόσω, σε ετούτο το Χάνι της Γραβέας, ζητάμε στρατηγικό επενδυτή με γεωπολιτικό ρόλο για 4 Φ/Γ), με ευρωπαϊκά κονδύλια να καλύπτουν τουλάχιστον τα 70% της δαπάνης, αγρόν ηγόραζαν ή σωστότερα, περιμένουν το ΠΝ & την ΠΑ…

    «Συνελόντι ειπείν», δεν είναι στραβός ο γιαλός.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s